Stödassistenter till nytt BmSS på Smögengatan, stadsområde Centrum

Stödassistenter till nytt BmSS på Smögengatan, stadsområde Centrum

Arbetsbeskrivning

Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.

Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.

Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod

ARBETSUPPGIFTER
Under våren 2022 kommer stadsområde Centrum öppna sitt nya BmSS på Smögengatan. Huset håller nu på att byggas och kommer bli 4 våningar med totalt 9 lägenheter. Målgruppen är personer med diagnoser inom neuropsykiatriska spektrumet och intellektuella funktionsvariationer. Vi söker nu stödassistenter som vill vara med från start och utforma verksamheten. Tillsammans ska vi skapa en servicebostad där hyresgästerna inspireras och motiveras till att använda, utmana och utveckla sina förmågor. Vi kommer arbeta med individuella pedagogiska lösningar för att ge varje hyresgäst goda förutsättningar till ett självständigt liv och därigenom utvecklas.

Vi kommer skapa en modern servicebostad där användandet av välfärdsteknik är en naturlig del av arbetet. I rollen som stödassistent ingår kontaktmannaskap, vilket innebär att du har utökat ansvar kring en eller flera hyresgäster. I detta ingår bland annat att ta fram individuellt anpassat arbetssätt, social dokumentation och att samverka i det professionella nätverket runt hyresgästen. Som stöd till dig i detta arbete finns det stödpedagog på enheten.

Du kommer verka för och vara en del av den goda arbetsmiljön med mål att skapa ett gynnsamt klimat både för hyresgästernas och kollegernas utveckling. Tillsammans gör vi ett viktigt och meningsfullt arbete som gör skillnad i människors liv. I arbetsuppgifterna ingår även läkemedelshantering enligt delegering och vanligt förekommande sysslor i hemmet, så som matlagning, tvätt och städning. Då arbetet till viss del är av fysiskt krävande karaktär är det viktigt att du har fysiska förutsättningar för att kunna utföra detta. Då det kan förekomma situationer där du behöver hantera självskadeproblematik och riskbruk är det även viktigt att du känner dig trygg och kan agera självständigt utifrån överenskomna handlingsplaner.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad stödassistent, eller har utbildning inom funktionshinder eller pedagogik alternativt en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha ett par års erfarenhet inom yrket. Du har erfarenhet av målgruppen och pedagogiska arbetsmetoder. Erfarenhet av social dokumentation är ett krav och vana av Treserva är meriterande. Erfarenhet av att arbeta med välfärdsteknik är meriterande. Erfarenhet av att arbeta med självskadeproblematik och riskbruk är meriterande.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och egenskaper. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.

Då detta är ett helt nytt serviceboende som ska startas behöver du uppskatta utmaningen som det ger. Det är meriterande att du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Det är även meriterande om du tidigare varit med och startat upp en verksamhet.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden och intervjuer hålls under första veckan av januari 2022.

Arbete enligt schema dag- och kvällstid vardagar och helger.

Vi använder oss av Time Care för schemaplanering.

I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


13 november 2024

13 november 2024

13 november 2024

Stödassistenter till Mariehälls gruppbostad

Stödassistenter till Mariehälls gruppbostad

13 november 2024