OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Funktionshinderomsorgen, socialpsykiatrin och boendestöd
Nu söker vi dig som vill arbeta som stödassistent eller boendestödjare till våra verksamheter inom Socialpsykiatri och boendestöd. Vi arbetar kommunövergripande och målgruppen vi jobbar med är personer från 16 år och uppåt som har någon form av psykiska, neuropsykiatriska och/eller intellektuella funktionsvariationer. Vill du precis som oss vara med och arbeta för att göra tillvaron meningsfull för våra medborgare. Tveka då inte att skicka in din ansökan redan idag!
Ditt nya jobb
Som stödassistent består ditt arbete, att tillsammans med övrig personal, jobba för våra medborgare som bor hos oss på våra gruppbostäder eller servicebostäder. Utgångspunkten i arbetet är att hjälpa och ge stöd åt medborgarna så att de får leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån deras egna förutsättningar, behov och önskemål. I rollen som stödassistent arbetar du hälsofrämjande och motiverande gentemot medborgaren. Andra arbetsuppgifter som också ingår är bland annat skötsel av medborgarens hem och stöd vid individuellt anpassade sociala- och fritids aktiviteter samt personlig omvårdnad.
Som boendestödjare har ditt arbete sin utgångspunkt i de beslut den enskilde beviljats enligt socialtjänstlagen (SoL). Som boendestödjare arbetar du utifrån ett pedagogiskt och motiverande förhållningssätt genom att stödja och motivera medborgaren i det dagliga livet. Dina arbetsuppgifter innehåller både praktiska och sociala insatser vilka utförs i den enskildes bostad och utanför hemmet.
I rollen som stödassistent/boendestödjare arbetar du utifrån ett pedagogiskt och hälsofrämjande förhållningssätt där du arbetar för att stärka den enskilde. I din roll ingår det att aktivt arbeta med kontaktmanskap, genomförandeplaner och social dokumentation. I arbetet ingår det även att hålla kontakten med medborgare, anhöriga, kollegor, närmsta chef och andra professioner. I vissa fall ingår även läkemedelshantering som en del av arbetet.
Din kompetens
Utbildningar som vi ser är relevanta för tjänsten:
• Avslutat gymnasieprogram från barn och fritid med inriktning socialt/pedagogiskt arbete
• Avslutat gymnasieprogram från vård och omsorgsprogrammet/undersköterska med specialisering inom programfördjupning funktionshinderområdet/psykiatri.
• Eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet med pedagogisk inriktning som omfattar minst 200 Yh-poäng eller 60 hp eller kombination däremellan som motsvarar minst två terminers heltidsstudier.
• Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
För tjänsten som boendestödjare är det krav på B-körkort för manuell växellåda. För arbete på våra gruppbostäder eller servicebostäder ser vi det som meriterande om du har B-körkort.
För båda rollerna är det meriterande om du tidigare arbetat med målgruppenen och använt digitala arbetsverktyg. Du bör även behärska svenska i tal, skrift och läsförståelse då det förekommer kontakt med medborgare, anhöriga, dokumentation och inläsning på information som berör arbetet.
Personliga förmågor och kompetenser
Självklart har du ett genuint intresse för människor och service samt drivs av att utveckla och motivera andra med fokus på den enskildes förmågor, resurser och önskemål. Personlig mognad värderas högt då det hjälper dig att förstå situationer den enskilde kan befinna sig i.
Som person är du flexibel och anpassningsbar. Du ser snarare möjligheter än hinder i förändringar och kan snabbt ändra ditt förhållningssätt om situationen kräver. Du är självgående i ditt arbete genom att du tar ansvar, strukturerar och prioriterar dina arbetsuppgifter. Likväl som självständigt arbete hanterar du självklart teamarbete, då det förekommer mycket kontakt med kollegor, medborgare och andra professioner.
För dig är det viktigt att skapa och bibehålla relationer genom lyhördhet och god kommunikation. I din kommunikation gentemot medborgarna har du ett pedagogiskt förhållningssätt där du är tydlig och anpassningsbar. Du har även god förmåga att hantera svåra situationer och samtidigt kunna ge ett professionellt bemötande och bibehålla en stark tilltro till människors förändrings- och utvecklingsförmågor.
I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet!
Vi erbjuder dig!
Givetvis får du som anställd i Jönköpings kommun ta del av våra generella förmåner, du kan läsa mer om det här (https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html).
Upplysningar
Rekryteringen avser flera tillsvidaretjänster. Jönköpings kommun stävar efter heltid som norm och erbjuder alltid 100% sysselsättningsgrad. Vi arbetar med samplanering, vilket innebär att arbete hos flera medborgare kan bli aktuellt.
Arbetstiden på våra gruppbostäder/servicebostäder är förlagd till dag/kväll, vardag som helg. Vaken natt och inslag av jour kan även förekomma.
Arbetstiden inom boendestöd är förlagd till dag/kväll, vardag som helg.
Förbered två referenser varav en nuvarande/senaste chef om du blir kallad till intervju. Vi tillämpar löpande urval och intervjuer.
Välkommen in med din ansökan redan idag!
Kontakt
Anna-Carin Dahl, enhetschef
Tel/e-post: 036-10 26 52, anna-carin.dahl@jonkoping.se
Alem Hamzic, enhetschef
Tel/e-post: 036-10 23 50, alem.hamzic@jonkoping.se
Camilla Wärnbring, enhetschef
Tel/e-post: 036-10 56 37, camilla.warnbring@jonkoping.se
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.