Stödassistent/stödpedagog till socialpsykiatrins särskilda boende

Stödassistent/stödpedagog till socialpsykiatrins särskilda boende

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss arbetar du nära människor för att skapa en meningsfull och trygg vardag.



ARBETSUPPGIFTER
Socialpsykiatrins särskilda boende söker nu en ny kollega. Som stödassistent/stödpedagog inom socialpsykiatrin arbetar du med att ge stöd till personer med psykiska funktionsnedsättningar utifrån ett salutogent förhållningssätt. Det salutogena förhållningsättet innebär att arbetet inriktas på att göra vardagen meningsfull, begriplig och hanterbar för den enskilde. Du kommer tillsammans med dina kollegor samt boendets sjuksköterska arbeta strategiskt och målmedvetet med det pedagogiska arbetet. Vi arbetar utefter aktuell lagstiftning vilket innebär att vi dokumenterar dagligen enligt SoL och HSL.

Du ska verka för god livskvalité där den enskilde ges bästa möjlighet att utveckla sina förmågor och styrkor. Det innebär att du på ett positivt sätt uppmuntrar, stimulerar och engagerar den enskilde till ökad självständighet samt skapar delaktighet, kontinuitet och trygghet. Då arbetet är individuellt anpassat utefter den enskildes behov, varierar typer av insatser samt omfattning av stöd/hjälp. Utöver stöd, vägledning och praktisk hjälp förekommer även omvårdsnära arbetsuppgifter, vilket du som söker behöver känna dig bekväm med att utföra.

Arbetstiden är förlagd utefter 37h/vecka, vilket innebär schemalagd arbetstid under dag, kväll samt helg.

KVALIFIKATIONER
För denna tjänst behöver du ha en adekvat utbildning såsom undersköterska, skötare, behandlingsassistent eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

B-körkort är ett krav för denna tjänst.

Vi tänker även att det är av stor vikt att:

- Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren.
- Du har ett strukturerat arbetssätt där du planerar, organiserar och prioriterar arbetet effektivt. Du sätter upp och håller tidsramar.
- Du är relationsskapande, utåtriktad och socialt aktiv i ditt arbete. Du skapar kontakter och underhåller relationer.
- Du samarbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser samarbetssvårigheter eller konflikter på ett konstruktivt sätt.
- Du är självgående och tar ansvar för din uppgift.
- Du har lätt för att anpassa dig vid förändringar och är flexibel.
- Du är van med och kan hantera utåtagerande beteende.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!

Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom Vård och omsorgsförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning.

Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen.
Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

Om du ska arbeta med barn med funktionsnedsättning inom LSS ska du beställa det här utdraget:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Edlund, Resultatenhetschef Lillsidan/Mali
0171-62 61 50
Therese Blomqvist
0171-418041
Sari Lundberg
0171-625967
AnneLie Axelsson
0171-625910
Camilla Lönnholm
0171-626666
Carina Lundberg
0171-62 564 8
Kommunal
0171-62 54 64
Annette Larsson
0171-62 61 40
Kerstin Giertta, Resultatenhetschef
0171-62 59 40
Laila Forsgren, Arbetsledare
0171-62 59 83

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Enköpings kommun Vård och omsorg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 januari 2022
  • Ansök senast: 7 februari 2022

Besöksadress

Kungsgatan 42 74580 Enköping
None

Postadress

None
Enköping, 74580

Liknande jobb


22 november 2024

Stödassistent till gruppbostad inom funktionshinderomsorgen

Stödassistent till gruppbostad inom funktionshinderomsorgen

21 november 2024

Poolmedarbetare till Funktionshinderomsorgen

Poolmedarbetare till Funktionshinderomsorgen

21 november 2024