OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen - Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län.
Länsstyrelsen är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. Vi ska tillsammans arbeta för en hållbar utveckling och vår värdegrund bygger på att vi ska vara serviceinriktade, samverkande, rättssäkra och drivande. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter inom områden som samhällsplanering, social hållbarhet, vatten-, natur- och kulturmiljöer, landsbygdsutveckling och krisberedskap. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 190 anställda.
Arbetsbeskrivning
Regeringen har beslutat om statliga investeringsstöd för att minska energianvändningen och påskynda omställningen av energisystemet i landet. En del av stöden håller på att fasas ut och vi behöver extra förstärkning under 2020 för att hantera inkomna ansökningar och svara på frågor från sökanden. Vi söker en till två handläggare av bostads- och energistöd till enheten för Plan och Kultur. Vi erbjuder utmanande arbetsuppgifter, en god arbetsmiljö, flextid och friskvård.
Du kommer att arbeta med att handlägga och besluta om ansökningar gällande stöd till solceller, lagring av energi och radonstöd. Det innebär bland annat att du granskar ansökningar, fakturor och andra underlag och genomför egna beräkningar. En viktig del av arbetet är att kommunicera med sökanden och ge goda råd. Det innebär kontakter med såväl företag, kommunala bolag som enskilda. I arbetsuppgifterna ingår också att sprida information om de olika stöd som finns att söka, hantera mediakontakter kring stödfrågor, omvärldsbevaka inom området samt att delta i nätverk.
Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi, teknik, energi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Det är meriterande om du har arbetat några år och har:
• arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom bidrag, stöd eller ansökningar
• erfarenhet av rutinmässig och regelstyrd handläggning
Du har ett intresse för samhällsplanering eller bygg- och energifrågor. Som person är du strukturerad och kan hantera flera arbetsuppgifter parallellt och du kan effektivt komma till ett avslut genom att prioritera och planera arbetet. Eftersom arbetet innebär en hel del externa kontakter är det viktigt att du har en förmåga att skapa goda relationer och har en väl utvecklad kommunikativ förmåga, såväl i tal som i skrift. Du har lätt för att sätta dig in i de regelverk som tillämpas inom olika områden.
Du har goda administrativa kunskaper, såsom noggrannhet och sinne för detaljer då tjänsten omfattar att hantera en stor mängd datauppgifter. Du har god förmåga till såväl självständigt arbete som arbete i grupp. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort för bil krävs.
Anställningen
Anställningsform:Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Tidsbegränsad t o m: 2020-12-31 respektive 2021-06-30
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 13 april 2020.
Övrigt
Vi har rökfri arbetstid och arbetsplats.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Berglund, Avdelningschef
019-19 30 97
Nanny Andersson Sahlin, SACO
019-19 30 29
Åsa Ödman, ST
019-19 38 05
Magnus Ekelund, Enhetschef
010-224 83 80
Åsa Ödman, ST
010-224 84 41
Nanny Andersson Sahlin, SACO
010-224 84 62
Katarina Nyberg, Enhetschef
010-224 83 09
Julia Arnér, Arkivarie
010-224 83 01
Jenny Gånge, SACO
010-224 83 04
Christine Malm, ST
010-224 82 48