Stödhandläggare som vill bidra till samhällsnytta

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen Skåne skapar samhällsnytta genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och investera i landsbygden. Målet är att göra det bästa för Skåne och bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling. I vårt uppdrag har vi olika roller och fungerar både som utvecklingspartner och som beslutsfattare i frågor som rör länets utveckling. Vi arbetar på uppdrag av regering och riksdag och investerar 2,3 miljarder och fattar 70 000 myndighetsbeslut för Skånes och Sveriges bästa varje år.

Vi är ca 550 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Vår vision är "Det bästa för Skånes människor, djur och natur. Idag och imorgon".

Länsstyrelsen Skåne söker 24 erfarna stödhandläggare till enheten för statliga bostadsstöd vid samhällsbyggnadsavdelningen. Din arbetsplats blir på vårt kontor i Malmö eller Kristianstad, med möjlighet att arbeta hemifrån under pågående pandemi. Anställningen är tillsvidare, med provanställning i 6 månader. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Vi söker dig som vill bidra till samhällsnytta och en hållbar utveckling i Skåne genom energi- och bostadsstöd till privatpersoner och företag. Vi är en tillfällig organisation som kommer vara ett 70-tal medarbetare som årligen beslutar om statliga stöd som motsvarar drygt 600 miljoner kronor per år. Vi handlägger även nya och samhällsviktiga stöd för att mildra den ekonomiska krisen med anledning av Covid-19. Anställningen är en tillfällig förstärkning till enheten under sommaren och i händelse av ett stort ärendeinflöde till hösten. Enheten ska permanentas under 2021 och kommer att omfatta ett 10-tal medarbetare efter årsskiftet, varvid det kommer att ske stora förändringar inom verksamheten inför 2022.

Vill du veta mer om Länsstyrelsen Skåne och samhällsbyggnadsavdelningens verksamhet? Se filmerna via länken nedan.

ARBETSUPPGIFTER
Som stödhandläggare kommer du att ingå i ett befintligt team som arbetar med något eller några av de stöd vi handlägger inom enheten. Det innebär ett självständigt arbete med handläggning där du granskar inkomna ansökningar och fattar beslut om stöd. Vi arbetar enhetligt, rättssäkert och effektivt, där tolkning och tillämpning av gällande lagar, förordningar och vägledningar är en viktig del i handläggningen. Arbetet innehåller administrativa arbetsuppgifter, kontakt med sökande och kontroll för att undvika felaktiga utbetalningar. I din roll som stödhandläggare bidrar du till verksamhetens utveckling och vårt gemensamma lärande.

Som medarbetare hos oss har du tre roller: arbetstagare, kollega och verksamhetsutövare. I rollen som arbetstagare representerar du myndigheten, tillsammans med dina kollegor bidrar du till det samlade resultatet och som verksamhetsutövare skapar du samhällsnytta utifrån din sakkompetens.

KVALIFIKATIONER
Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.

Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot administration, ekonomi eller juridik, eller annan utbildning som vi tillsammans med arbetslivserfarenhet kan bedöma som likvärdig. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av handläggning av statliga stöd, gärna inom området för energi- och bostadsstöd. Har du arbetat med ekonomi, redovisning och kontroll är det meriterande.

Det är mycket meriterande om du har erfarenhet av aktuella ärendeslag inom enheten, samt erfarenhet av Länsstyrelsens olika ärendehanteringssystem (LISA, Platina, Bofinc och Svanen). Har du erfarenhet av handläggning av andra ärendeslag inom Länsstyrelsen eller närliggande områden inom andra statliga myndigheter är det en fördel. Arbetet förutsätter att du är duktig på att kommunicera och att du tycker om att ha många kontaktytor. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Som person är du lugn, förtroendeingivande och har förmåga att arbeta strukturerat utifrån gällande rutiner, riktlinjer och regelverk. För att lyckas i din roll måste du kunna arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Du tar ansvar för ditt arbete och dina uppgifter och att du har förmåga att strukturera ditt arbete för att bli effektiv.

ÖVRIGT
Vi ber dig söka anställningen genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

I den här rekryteringen använder vi en extern konsult som genomför urval och intervjuer. Det innebär att om du är aktuell för intervju så kommer du att bli kontaktad av Viktoria Villén.

Du hittar information om hur Länsstyrelsen Skåne behandlar personuppgifter på https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024