Stödpedagog

Arbetsbeskrivning

LSS Daglig verksamhet där verksamheten erbjuder personer med intellektuell funktionsnedsättning en meningsfull sysselsättning.

ARBETSUPPGIFTER
Stödpedagogen skall bedriva kvalitetsutveckling i verksamheten i samråd med enhetschef och omsorgspedagog/verksamhetsutvecklare.
Stödpedagogen skall identifiera utvecklingsområden i verksamheten och implementera evidensbaserade modeller och arbetssätt som bygger på deltagarens självbestämmande, delaktighet och integritet.
Stödpedagogen skall handleda och stödja personal i det pedagogiska arbetssätt i arbetet med deltagaren samt säkerställa att verksamheten arbetar utefter gällande lagstiftning.
Stödpedagogen skall säkerställa den enskildes behov av kommunikationshjälpmedel samt se till att verksamheten garanterar en tillgänglig miljö.
Stödpedagogen skall arbeta i arbetsgruppen.
Arbetet innefattar även stöd till deltagare i mat och hygien situation.



KVALIFIKATIONER
Adekvat utbildning - Krav
Stödpedagog- Adekvat utbildning YH-examen 200 poäng stödpedagog, eller 60 hp inom pedagogik med inriktning funktionsnedsättning

Kunskap om målgruppen, LSS pk 1 - Krav
Kunskap om och erfarenhet av arbete med målgruppen pk 1 inom LSS

TEACCH-utbildning - Meriterande / Fördel
Utbildning i och erfarenhet av arbete med tydliggörande pedagogik

TAKK - Meriterande / Fördel
Utbildning i och erfarenhet av arbete med tecken som alternativ och kompletterande kommunikation

Samtalsmatta, sociala berättelser, seriesamtal el motsvarande - Meriterande / Fördel
Utbildning i och erfarenhet av metoder som stödjer kommunikation och möjlighet att förstå sociala situationer

Lågaffektivt bemötande - Meriterande / Fördel
Utbildning i och erfarenhet av lågaffektivt bemötande


Ansvarstagande - Krav
Tar självständigt ansvar för egna arbetsuppgifter i såväl framgång som motgång. Tar även ansvar för det gemensamma resultatet och gör det som behöver göras för att organisationen ska uppnå sina mål. Kommer med förslag på lösningar. Erkänner misstag och arbetar för att rätta till dem. Håller tidsramar.

Flexibel - Krav
Anpassar med lätthet sitt arbetssätt efter ändrade förutsättningar. Agerar prestigelöst i samband med förändringar. Agerar för att främja sin egen utveckling och fortsatta lärande.

Samarbete - Krav
Uppmärksammar andras synpunkter och kompetens samt ger dem utrymme i gruppen på ett sätt som gynnar helheten. Identifierar och utvecklar relationer. Bidrar till att förtydliga för gruppen dess arbetsuppgifter och mål. Delar med sig av sin kunskap.

Strukturerad - Krav
Planerar, organiserar och prioriterar sitt arbete på ett effektivt sätt. Bygger strukturer som även andra kan arbeta utifrån. Sätter upp och håller tidsramar.

Helhetssyn - Meriterande / Fördel
Identifierar hur organisationens delar påverkar varandra. Ser hur händelser utanför organisationen kan komma att påverka den. Ser samband mellan olika system. Agerar utifrån en helhetssyn för organisationens bästa.



ÖVRIGT
Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vellinge kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 oktober 2022
  • Ansök senast: 24 oktober 2022

Liknande jobb


Stödpedagog till bostad med särskild service

Stödpedagog till bostad med särskild service

21 november 2024

Stödpedagog grupp och servicebostäder inom LSS

Stödpedagog grupp och servicebostäder inom LSS

21 november 2024

Stödpedagog till Barkvägens gruppbostad

Stödpedagog till Barkvägens gruppbostad

18 november 2024