OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lerums kommun söker ny stödpedagog till vårt Boendestödsteam bestående av nio boendestödjare, en samordnare och en stödpedagog. Boendestödteamet är en del av Boendestödsenheten som också innefattar Beroendeteamet Kvikulla.
Enhetens två team leds av en enhetschef. Teamen delar på en samordnare med övergripande ansvar för schema, inköp och bemanning. I varje team finns ansvarig stödpedagog med övergripande ansvar för metodhandledning och kvalitetssäkring.
Vill du vara med och bidra med kunskap och engagemang i det fortsatta arbetet med att utveckla Lerums boendestödsarbete och vara en viktig del i utvecklingen av arbetet med målgruppen i sin helhet?
Då kan du vara den vi söker!
ARBETSUPPGIFTER
Enhetens Boendestödsteam arbetar stödjande och motiverande mot målgrupper inom socialpsykiatri, neuropsykiatri och intellektuell funktionsvariation. Teamet bidrar med trygghet och struktur i vardagen med målsättning att uppnå de olika boendes individuella mål.
Som teamets stödpedagog har du ett övergripande ansvar för teamets alla klienter. Du har därför ett ansvar att kartlägga behovet hos teamets alla nya klienter och fördela till lämplig boendestödjare. Kartläggningen gör du dels genom att ta ansvar för alla uppstartsmöten och dels genom faktiskt boendestödsarbete i lämpliga ärenden/situationer (klientarbete bedöms till ca 50%).
Kartläggningen görs i syfte att skapa förutsättningar för rätt stöd från start och för att möjliggöra kontinuerlig metodhandledning.
Stödpedagogen har också ett övergripande ansvar för upprättande av genomförandeplaner, det pedagogiska arbetet, dokumentation, avvikelsehantering, metodhandledning och debriefing i arbetsgruppen. All dokumentation sker i dokumentationssystemet Treserva.
Som stödpedagog har du ett nära samarbete med enhetschef och samordnare. Du ansvarar för fördelning av ärenden, teamets verksamhetsmöten och metodhandledning. Du samverkar med övriga stödpedagoger samt med myndighet och andra viktiga samverkanspartners.
Du uppmärksammar kompetensbehov i arbetsgruppen och arbetar med verksamhetens utvecklings- och kvalitetsarbete där din främsta uppgift är att vara en förebild, lära ut, förmedla kunskap, utveckla och sprida pedagogiska metoder i verksamheten.
Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra mot gemensamma mål. Du följer upp och reflekterar över ditt och arbetsgruppens arbete. Du arbetar enligt förhållningssättet att alla människor har en vilja att leva ett självständigt och meningsfullt liv.
Som stödpedagog hos oss erbjuds du ett utvecklande och ansvarsfullt arbete där du får möjlighet att vara med och driva utvecklingsarbetet framåt!
Arbetstiden är schemalagd måndag - fredag.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten som stödpedagog krävs eftergymnasial utbildning om minst 400 YH -poäng. Exempel på lämpliga utbildningar är stödpedagog, pedagogisk vägledare, aktiveringspedagog alternativt högskoleutbildning med inriktning mot beteendevetenskap eller socialt arbete.
Meriterande är om du dessutom har utbildning inom vård - och stödsamordning, ESL, Individuellt anpassat vuxenstöd, MI/Motiverande samtal, LAB/lågaffektivt bemötande eller dylikt.
Det krävs att du har erfarenhet av och känner dig trygg i rollen som boendestödjare samt förstår dess komplexitet. Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med enhetens/brukarnas bästa i fokus. Du är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört med god kvalité.
Du får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du förstår vikten av att följa upp det som beslutats. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.
Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra, verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar som förebild utifrån det och bidrar till helheten. Du har förmåga att skapa förtroende både i förhållande till brukare, medarbetare och kollegor.
Du är trygg och stabil med personlig mognad. Du har förmåga att arbete självständigt och känner dig trygg att fatta beslut på egen hand om situationen så kräver.
Du har goda datakunskaper, van att arbeta med olika IT-stöd och erfarenhet av dokumentation. Du har goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift.
B-Körkort är ett krav.
Vi kommer att göra löpande urval och intervjuer redan under ansökningstiden, så skicka gärna in din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.