OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20212715
Arbetsuppgifter
Inom avdelning Myndighet och socialpsykiatri pågår implementering av återhämtningsinriktat arbetssätt. Syftet är att utifrån bästa tillgängliga kunskap främja återhämtning hos personer som erhåller stöd inom socialpsykiatrin. Att arbeta systematiskt och utifrån bred samsyn kommer innebära både en kvalitetsökning och kvalitetssäkring av verksamheterna. För att ytterligare stärka upp det brukarnära arbetet har beslut fattats om införandet av ny roll, stödpedagog med utökat uppdrag, i avdelning Myndighet och socialpsykiatris LSS-bostäder.
I dagsläget pågår ett intensivt arbete med att säkerställa implementering av en struktur i avdelningens alla delar som understödjer ovanstående inriktning. Samtidigt pågår rekryteringen av en stödpedagog med utökat uppdrag till respektive arbetsplats. I urvalsprocessen kommer vi, i första hand, göra urval från sökanden som arbetar i avdelning Myndighet och socialpsykiatri, enhet 1 och 2.
Uppdraget innebär att:
• Du arbetar operativt med samma arbetsuppgifter som dina kollegor.
• Stödjer och handleder dina kollegor i det brukarnära arbetet utifrån ett återhämtningsinriktat arbetssätt och med social dokumentation.
• Medverkar i nätverksträffar för stödpedagog med utökat uppdrag.
• Är länken mellan verksamhet och nätverk vid implementering av arbetssätt (informations-och kunskapsspridning).
• Samordnar arbetet med SIP och andra möten som berör brukaren.
• Säkerställer att dokumentation som upprättas håller god kvalité. (Säkerställa kunskapsnivån, kvalitetssäkra dokumentationsnivån som uppföljning av kvalitetsfaktorer i arbetslaget)
Kvalifikationer
Krav
• Eftergymnasial utbildning som omfattar minst 200 YH-poäng eller 60 högskolepoäng, utbildningen ska ha en tydlig inriktning mot funktionshinder- och/eller det beteendevetenskapliga området.
• Alternativt annan utbildning – kombinerat med långvarig erfarenhet - som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Utbildning inom MI motiverande samtal och återhämtningsinriktat arbetssätt.
Meriterande
• ”Första hjälpen till psykisk hälsa”, samtalsmetodik, coachning och handledning
Erfarenhet
Krav
• Flerårig erfarenhet av arbete med personer med psykisk ohälsa/ psykisk sjukdom och eller funktionsnedsättning och samsjuklighet.
• Erfarenhet av att arbeta med MI- samtalsmetodik, bemötande, och motivationsarbete.
• Erfarenhet av att arbeta med metodverktyg utifrån det återhämtningsinriktade arbetet.
• Erfarenhet av social dokumentation och upprättande av samordnad individuell plan SIP.
• God kunskap om de arbetsprocesser som präglar LSS-verksamhet.
• Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
• Erfarenhet av reflektion och spegling är nödvändig. Personlig lämplighet (självkännedom, prestigelöshet och personlig mognad).
• Inneha förmågan att operativt leda, stödja och handleda i verksamhetens brukarnära vardagliga arbete.
• Visa förmåga att arbeta självständigt, och analysera det som uppkommer, utifrån verksamhetens uppdrag och gemensamma riktning, mål och beslut.
• God samarbetskompetens. Se vikten av att genomföra förändring och vardagsutveckling genom olika samarbetsformer.
Stor vikt läggs vid ditt engagemang och dina personliga egenskaper.
Om arbetsplatsen
Verksamheten är ett LSS-boende inom socialpsykiatri PK 3 med 14 brukare, vilket innebär att brukarna som bor på boendet har stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och medför stora svårigheter att utan stöd klara sin dagliga livsföring. Det kan förekomma missbruk och beteende som utmanar.
Vi arbetar med att uppfylla målen i LSS kring självbestämmande, delaktighet och integritet för den enskilde brukaren. Du utför vardagsnära och planerade stödinsatser som utgår från brukarens individuella behov och önskemål i enlighet med LSS, dvs vara ett stöd i det dagliga livet, med t ex inköp, tvätt, städ, fritidsaktiviteter och dylikt, omvårdnadsinsatser kan förekomma. Hos oss är det viktigt att du har en god människosyn, är lyhörd och har ett respektfullt bemötande och en god pedagogisk förmåga. Eftersom begreppet ”tillsammans” genomsyrar vårt arbete behöver du kunna samarbeta bra med andra
Verksamheten riktar sig till Malmöbor som har beviljats boende enligt LSS. Brukarna har varierande behov, intressen och önskemål. Insatsen och aktiviteter styrs av behovet och utförs individuellt med den enskilde brukaren eller tillsammans med andra brukare i grupp.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidare dagtid, heltidsmåttet är 40/40. Arbetstiderna är huvudskligen måndag-fredag. Det kan även förekomma att du följer brukaren inom ditt uppdrag under kvälls-, lördags- eller söndagstjänstgöring.
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98