OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Enheten Tretakten söker nu stödpedagoger för tillsvidareanställning samt vikariat. Enhetens tre boenden har under flera år arbetat tillsammans och drivs i dagsläget som intraprenad. Hyresgästerna är vuxna personer med psykisk funktionsnedsättning och de har behov av arbetsinsatser dygnet runt. Tjänsten är grundplacerad på en enhet med fast schema, men som medarbetare tjänstgör du på alla tre enheterna vid behov.
Vi erbjuder en stimulerande och ansvarsfull roll med stor möjlighet att påverka och utforma arbetet tillsammans med kollegor och enhetschef. Vi har ett väl fungerande samarbete inom enheten och med andra enheter och du kommer till en arbetsplats med bra sammanhållning.
Som stödpedagog arbetar du brukarnära och arbetsinnehållet är varierande. Arbetet utgår från ett individuellt och pedagogiskt förhållningssätt som säkerställer individens behov av stöd och utveckling, men också för att vidmakthålla deras förmåga i vardagen. Tillsammans med övriga stödpedagoger på boendet utförs allt från omvårdnad till hjälp med alla sysslor som utförs i ett hem. Stödet innebär också att följa med på fritidsaktiviteter och att ha kontakt med alla intressenter i hyresgästens nätverk. Delegerade arbetsuppgifter enligt Hälso- och Sjukvårdslagen utförs av alla medarbetare.
Grunden för alla insatser är individuellt upprättade planer som utformas i största möjliga samråd med den det berör. Varje hyresgäst har en eller två kontaktpersonal som förväntas ta ansvar för upprättandet av genomförandeplaner samt dags-, månads och årssammanfattningar av dokumentationen. Målet är att varje enskild boende ska få ett vardagsliv med så hög grad av självbestämmande som möjligt. Struktur runt insatserna är viktigt i verksamheten och det gemensamma förhållningssättet betydelsefullt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom beteendevetenskap så som socialpedagog, socionom alternativt annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du behöver ha en god förmåga till samverkan, kunna skapa relationer med ett stort tålamod och respektfullt förhållningssätt för den enskildes integritet i ett situationsanpassat arbete. Utöver detta behöver du även ha god datorvana och är bekväm i att arbeta med olika IT-stöd.
Har du dessutom utbildning inom ESL (Ett Självständigt Liv) eller Vård och Stödsamordning (7,5HP) ser vi det som meriterande. Vi ser gärna också att du har tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen psykiatri/funktionshinder och LAB (Lågaffektivt bemötande). Har du dessutom körkort ser vi det också som positivt.
Vi vill att du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Intervjuer för denna tjänst kan komma att hållas digitalt på grund av rådande pandemi.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.