OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt mål är att ha de mest nöjda kunderna samt de mest stolta medarbetarna i branschen. Visionen för Assistansexperten är att vara den självklara utföraren av personlig assistans för kunder, anhöriga, medarbetare och beställare med höga kvalitetskrav.
Vår ambition är inte att bli störst, utan att bli bäst. Vi är en trygg personlig assistansanordnare som lägger stort hjärta i det vi gör.
Vi har den nära kontakten från ett litet bolag och den stora kunskapen från ett stort bolag. Hos oss är du inte en i mängden utan en viktig kugge i vårt dagliga arbete. Vi är måna om vår personal som är ryggraden i vår verksamhet, hos oss får du möjligheterna.
Just nu växer vi och vi söker därmed de bästa experterna inom personlig assistans.
Att arbeta som personlig assistent är viktigt och givande på massor av olika sätt, men det kan också vara svårt och krävande. Det kan finnas flera olika utmaningar och annorlunda förutsättningar att ta hänsyn till samtidigt. Det är viktigt att du som assistent är trygg i din yrkesroll och din introduktionsutbildning följs av täta personalmöten och löpande handledning.
Vi söker nu dig som är en engagerad, strukturerad och ansvarstagande stödpedagog eller som har mångårig erfarenhet av att ha arbetat inom LSS och som vill kombinera en tjänst som personlig assistent och arbetsledare hos vår snart 18-åriga kund i Västerås.
Uppdraget som arbetsledare
För att passa in i rollen som arbetsledare ser vi att du är mogen, pedagogisk, ansvarstagande och har god förståelse för hur en fungerande personlig assistans är avgörande för vår kunds livskvalité och personliga utveckling. Du behöver se detta uppdrag som långsiktigt för att skapa trygghet både för kunden, kundens familj och för arbetsgruppen. Du behöver ha en rak och tydlig kommunikation och kunna samarbeta med alla individer. I uppdraget arbetsleder du en stor grupp på 15 assistenter där arbetsuppgifterna bland annat innefattar;
• Schemaplanering och bemanningsansvar
• Att upprätta och uppdatera rutinbeskrivningar och dokument för verksamheten
• Leda arbetet med att utveckla kundens kommunikation och kommunikationshjälpmedel i samverkan med ansvarig logoped
• Delta i rekrytering och ha ett övergripande ansvar för introduktion av nya medarbetare
• Delta vid kontakt med bland annat skola och habilitering
• Tillsammans med uppdragschefen hålla i personalmöten
• Arbeta kontinuerligt med kvalitetssäkring genom social dokumentation och avvikelser utifrån kundens genomförandeplan.
Uppdraget som personlig assistent
Kunden är en snart 18-årig kille med en CP-skada och intellektuell funktionsnedsättning som har assistans dygnet runt varav dubbel assistans all vaken tid. Han är en social och aktiv kille som har många olika insatser i sin vardag och aktiviteter som han deltar i. Jobbet som personlig assistent hos honom går ut på att ge honom förutsättningar att kunna leva ett så självständigt och värdefullt liv som möjligt. Han har stora omvårdnadsbehov med en sparsam funktion i kroppen och du behöver finnas i hans direkta närhet hela tiden för att säkerställa trygghet, säkerhet och välmående.
Kunden har en härlig känsla för humor, tycker om att skratta och charmar sin omgivning. Han har inget eget talat språk utan kommunicerar med hjälp av ansiktsmimik, ögonrörelser och en mängd olika hjälpmedel så som bildstöd, PODD-bok, ögonstyrningsdator och tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK). Som assistent behöver du vara empatisk, nyfiken, lyhörd och ha en vilja att lära dig hans sätt att kommunicera för att kunna läsa av hans signaler. Du behöver se en stor positiv utmaning i att möjliggöra för honom så att han kan leva ett så självständigt liv som möjligt och där hans rätt att välja själv tas tillvara.
Teamet runt kunden
Du får ett härligt gäng av ca 15 kollegor som är en sammansvetsad grupp. I vårt team sätter vi lojalitet, engagemang, ansvar, delaktighet och glädje som viktiga egenskaper för att passa in och göra ett bra jobb. Vi värdesätter högt att du som ingår i teamet kan variera mellan bus, lek, tålamod och att du kan bjuda på dig själv. Viktigt är att du har känsla för integritet då arbetet sker i en familjs hem vilket innebär att du behöver kunna samarbeta med både föräldrar och syskon.
Kunden väntar in en utökning av beslut från Försäkringskassan.
Arbetstiden: Dag, kväll, natt och varannan helg.
Anställningsform: Så länge uppdraget varar, 75 %. Timvikariat under introduktion.
Lön: Fast timlön enligt överenskommelse samt ett fast arbetsledararvode som betalas ut månadsvis. Övriga ersättningar enligt kollektivavtal.
Tillträde: Omgående för introduktion. Tillträde från januari 2025 eller enligt överenskommelse.
För denna tjänst krävs det att du:
- Har en utbildning som stödpedagog eller har mångårig erfarenhet av arbete inom LSS,
- Behärskar det svenska språket obehindrat i tal och skrift,
- Är rökfri, då vi är en rökfri arbetsplats,
- Har körkort för manuell växellåda,
- Har god fysik, då arbetet kräver full rörlighet och styrka.
Du behöver även ha ett giltigt polisregisterutdrag. Vi på AssistansExperten rekommenderar att du beställer ett polisregisterutdrag redan i samband med att du söker tjänsten. Om du har en digital brevlåda kan du beställa utdraget dit vilket förkortar handläggningstiden. Följ länken nedan:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/
Varmt välkommen med din ansökan!