OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en engagerad stödpedagog som i team med en kollega vill vara med och stödja våra boendestödjare i verksamhetens pedagogiska arbete!
Om tjänsten
Halltorpsvägen 252 är en barnbostad enligt LSS för barn och ungdomar. Uppdraget handlar om att skapa förutsättningar för barnen och ungdomarna så att de kan leva ett gott liv i en hemlik och välanpassad miljö. Vi söker dig som har god erfarenhet av medicinsk omvårdnad och barns utveckling och deras behov. Du tycker om att vara med barn och skapa en kreativ och stimulerande miljö. Du kommer att arbeta som stödpedagog i team med en kollega och tillsammans kommer ni ha ett stort ansvar för det pedagogiska arbetet i verksamheten.
Vårt arbete tar sin grund i ett salutogent förhållningsätt med fokus på delaktighet och bevarande av förmågor. I uppdraget ingår att omvärldsbevaka, implementera och förankra arbetssätt i arbetsgruppen under ledning av enhetschef. Du har ett delegerat ansvar att planera, genomföra och utvärdera ett pedagogiskt arbete i verksamheten. Ditt arbetssätt grundar sig på barnens förutsättningar och individuella behov av stöd, och du ser det som en utmaning att stödja boendestödjarnas arbete att utveckla barnens förmågor och skapa en meningsfull vardag.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• arbeta med perspektiv på individ- och gruppnivå i verksamheten
• stödja servicemottagaren utifrån mål och beviljad insats samt anpassar verksamheten utifrån en eller flera servicemottagares behov
• utföra omvårdnadsinsatser samt uppgifter utifrån egenvård och delegation såsom medicinska, rehabiliterande och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• vägleda kollegor i olika metoder och arbetssätt
• planera, implementerar, utvärderar och analyserar arbetssätt och metoder i arbetsgruppen
• stötta och samordnar kollegor att bli självständiga i arbetet med att upprätta och följa upp genomförandeplaner
• handleda kollegor kring yrkesetiska dilemman och pedagogiska förhållningssätt med reflektion som arbetsmetod
• samordna samverkan med närstående och tvärprofessionella team
• introducera nyanställda samt handleder studerande
• arbeta utifrån gällande lagar, policys, rutiner, riktlinjer, mål och planer
• använda verksamhetssystem och digitala verktyg i arbetet och dokumenterar utifrån styrande dokument
Kompetenskrav
• stödpedagogutbildning om 200 YH poäng, alternativt 60 högskolepoäng med inriktning mot funktionsnedsättningsområdet, beteendevetenskap, psykologi, socialt arbete alternativt pedagogik
• minst fem års erfarenhet inom funktionsstödsområdet
• kunskap om lagstiftningen LSS och SoL
• kunskap om barns utveckling och behov
• erfarenhet av att arbeta rehabiliterande och habiliterande
• erfarenhet av alternativ kompletterande kommunikation
• erfarenhet av dokumentationssystemet Treserva eller liknande dokumentationssystem
Vi söker dig som har ett stort intresse och engagemang för människor. Du som person ser en utmaning i att hitta goda arbetsmetoder för att ge stöd med god kvalité. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. Du har god datavana då arbetet innefattar social dokumentation.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• tidigare erfarenhet av att leda andra
• tidigare erfarenhet av att handleda kollegialt
• erfarenhets av IBIC – individens behov i centrum
• erfarenhet av att arbeta med barn som är placerade enligt SOL eller LVU
• erfarenhet av att arbeta i vårdplaner
• B-körkort
Om arbetsplatsen
Förvaltningen för sociala insatser i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsvariationer enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
Halltorpsvägen 252 är belägen i bostadsområdet Adolfsberg i Örebro. Bostaden har 3 platser för barn och ungdomar med omfattande fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar. Här arbetar 10 boendestödjare, 2 stödpedagoger och 1 enhetschef. Bostad med särskild service för barn och ungdom är ett komplement till föräldrahemmet. Insatsen gäller både för den som kan bo hos sina föräldrar en del av tiden och för den som inte kan bo hemma alls. Bostaden ska användas efter barnets/ungdomens och familjens behov. Det betyder att föräldrahemmet ska vara utgångspunkten för att hitta den bästa lösningen i den enskilda situationen.
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: snarast, 1 januari 2023
Antal tjänster: 1
Arbetstiden: Schemalagd dag/kväll/helg
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Övrig information
Om du erbjuds arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 21 november.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67