OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du få chansen att vara en aktiv stödpedagog till bostad med särskild service för barn? Hos oss får du möjlighet att skapa en utvecklande och meningsfull vardag för de barn som bor i bostaden och vägleda och inkludera kollegor i spännande metoder och arbetssätt!
Om tjänsten
Som stödpedagog på Halltorpsvägen 252 arbetar du i team med två andra stödpedagoger med ansvar för ett specifikt barnteam. Stödpedagogens roll handlar om samordning och övergripande arbete kring barnen utifrån varje barns enskilda behov. Du förväntas vara en god förebild och en del i sammanhanget. Här lägger vi fokus på lek, lärande och utveckling i kombination med habiliterande insatser. Du kommer också att ingå ett större nätverk med stödpedagoger som arbetar med områdesövergripande uppdrag vid behov.
Vårt arbete tar sin grund i ett salutogent förhållningsätt med fokus på delaktighet och bevarande av förmågor. I uppdraget ingår att omvärldsbevaka, implementera och förankra arbetssätt i arbetsgruppen under ledning av enhetschef. Du har ett delegerat ansvar att planera, genomföra och utvärdera det pedagogiska arbetet i verksamheten. Ditt arbetssätt grundar sig på barnens förutsättningar och individuella behov av stöd. Du kommer stötta boendestödjarnas i deras arbete med att utveckla barnens förmågor och skapa en meningsfull vardag.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• arbeta med perspektiv på individ- och gruppnivå i verksamheten
• stödja servicemottagaren utifrån mål och beviljad insats samt anpassar verksamheten utifrån en eller flera servicemottagares behov
• utföra omvårdnadsinsatser samt uppgifter utifrån egenvård och delegation såsom medicinska, rehabiliterande och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• vägleda kollegor i olika metoder och arbetssätt
• planera, implementerar, utvärderar och analyserar arbetssätt och metoder i arbetsgruppen
• handleda kollegor kring yrkesetiska dilemman och pedagogiska förhållningssätt med reflektion som arbetsmetod
• samordna samverkan med närstående och tvärprofessionella team
• introducera nyanställda samt handleder studerande
• använda verksamhetssystem och digitala verktyg i arbetet och dokumenterar utifrån styrande dokument
Kompetenskrav
• yrkeshögskoleexaminerad stödpedagog, behandlingsassistent, behandlingspedagog, socialpedagog eller aktiveringspedagog, alternativt 60 HP i relevanta ämnen (såsom pedagogik, funktionshinder, psykologi, beteendevetenskap, socialt arbete eller motsvarande)
• minst fem års erfarenhet inom funktionsstödsområdet
Vi söker dig som har ett stort intresse och engagemang för människor. Du som person ser en utmaning i att hitta goda arbetsmetoder för att ge stöd med god kvalité. Vi söker dig som är trygg, stabil, har lätt för att samarbeta samt är drivande och nyfiken. Vi strävar efter att utveckla vår arbetsplats ännu mer och därför vill vi att du som söker har en förmåga att ta initiativ, komma med idéer eller nya angreppssätt och är duktig på att vägleda och entusiasmera dina kollegor. Som pedagog behöver du också ha en god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att förmedla ett budskap till mottagaren.
Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagare och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datavana.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• Erfarenhet av att leda/coacha medarbetare
• erfarenhet av att arbeta med barn som är placerade enligt SOL eller LVU
• erfarenhets av IBIC – individens behov i centrum
• erfarenhet av att arbeta i vårdplaner
• kunskap i riskanalyser och arbete med skyddsåtgärder
• Kunskap om barns utveckling och behov (utvecklingspsykologi)
• Erfarenhet av att arbeta rehabiliterande och habiliterande
• Erfarenhet av alternativ kompletterande kommunikation
• Erfarenhet av dokumentationssystemet Treserva eller liknande dokumentationssystem
• B-körkort
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: snarast enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Arbetstiden: Schemalagd dag/kväll/helg
Om arbetsplatsen
Förvaltningen för sociala insatser i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsvariationer enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
Halltorpsvägen 252 är belägen i bostadsområdet Adolfsberg i Örebro. Bostaden har 3 platser för barn och ungdomar med omfattande fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar. Här arbetar 10 boendestödjare, 3 stödpedagoger och 1 enhetschef. Bostad med särskild service för barn och ungdom är ett komplement till föräldrahemmet. Insatsen gäller både för den som kan bo hos sina föräldrar en del av tiden och för den som inte kan bo hemma alls. Bostaden ska användas efter barnets/ungdomens och familjens behov. Det betyder att föräldrahemmet ska vara utgångspunkten för att hitta den bästa lösningen i den enskilda situationen.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 26 januari.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67