OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vad vi gör och vill
Arbetsplatsen är ett korttidsboende inom LSS för barn, tonåringar och unga vuxna.
Vi arbetar utifrån beslut om korttidstillsyn enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Utifrån utarbetade planer och analyser ger vi allt för att barnen ska få en så rolig och trygg vistelse som möjligt, utan att göra avkall på ett professionellt förhållningssätt. Vi ger stöd, service och omvårdnad till barn, tonåringar och unga vuxna med funktionsnedsättning, inom fysisk och kognitiv funktionsnedsättning, NPF samt många olika typer av problemskapande beteenden.
Vi söker dig som vill vara en del i vårt arbetslag och tillsammans med stödassistenter, samordnare, och enhetschef skapa ett fantastiskt roligt och tryggt korttidsboende där fokus på kommunikation och fritid eftersträvas.
Om tjänsten
Du är en del av arbetslaget och arbetar enligt rullande schema parallellt med stöddassistenter och samordnare. På ditt schema kommer en viss del av din arbetstid vara stödpedagogtid, där du arbetar frikopplat från det dagliga stödet med dina uppgifter som stödpedagog. Du kommer att arbeta dagar, kvällar och varannan helg.
Du som stödpedagog arbetar på uppdrag av enhetschef och har ett övergripande ansvar för kvalitet gällande arbetet med brukarna på enheten. Du jobbar aktivt med att LSS värdegrund efterlevs och du fungerar som en pedagogisk förebild och säkerställer att arbetssätt anpassas utifrån behoven. Detta kan till exempel vara genom att införa och utveckla arbetssätt, förhållningssätt och metoder utifrån evidens och brukarens förutsättningar.
Eftersom det är ett korttidsboende för barn så är det viktigt att ha aspekterna kring barnkonventionen med i arbetet. Vi samarbetar med skola och fritids för att arbeta så likt som möjligt med barnen. Vi skapar en barnplanering utifrån olika parametrar som ska passa ihop. Denna arbetar vi med kontinuerligt för att skapa så bra möjligheter som möjligt. Du ska ha en helhetssyn på verksamheten och förväntas vara pådrivande i det löpande kvalitetsarbetet, samt stötta dina kollegor i detta. Det förväntas också att du håller dig ajour med utveckling och evidens inom funktionsnedsättningsområdet, samt aktivt delar med dig av den kunskap du har. I arbetet ingår även att granska och utveckla den sociala dokumentationen utifrån rutiner och riktlinjer, samt säkerställa att den håller hög kvalitet. Detta kan bland annat innebära att du säkerställer att alla genomförandeplaner, kommunikationskartläggningar, riskbedömningar med mera följs upp kontinuerligt, samt stöttar kollegor som behöver hjälp med detta. I uppdraget kan det även ingå att hålla i vissa kompetenshöjande aktiviteter inom arbetsgruppen och vid behov även i andra arbetsgrupper inom organisationen.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 70% med goda möjligheter till att arbeta upp till 100%.
Möjlig start är november eller enligt överenskommelse.
Vem är du?
För att lyckas i rollen ska du ha två års erfarenhet av målgruppen och antigen vara:
- Utbildad stödpedagog (200 YH poäng), med minst två års yrkeserfarenhet av målgruppen.
- Eller ha relevant högskoleutbildning med pedagogisk inriktning (minst 180 HP), med minst två års yrkeserfarenhet av målgruppen.
- Eller ha utbildning motsvarande stödassistent och därutöver minimum 60 HP i relevanta kurser inom funktionsnedsättningsområdet och minst två års yrkeserfarenhet av målgruppen.
Vi har även krav på:
- God datavana och förmåga att arbeta i Microsoft Office-programmen.
- Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
- Körkort, B
Som person är du initiativtagande, självgående, flexibel och stabil. Du behöver även kunna samarbeta med många olika aktörer och kollegor. Du ska kunna leda utan att vara chef och samtidigt vara lojal i ditt arbete. För att det ska fungera behöver du ha ett gott omdöme, vara kvalitetsmedveten och kreativ. Din specialistkunskap och pedagogiska insikt leder till en helhetssyn för barnen och verksamheten.
Välkommen med din ansökan
Låter det här som en tjänst för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan senast 10 oktober 2024. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon:
Enhetschef: Sandra Krögerström Collin, tel: 08-578 275 81, mejl: sandra.krogerstromcollin@tyreso.se
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här: https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer
Läs mer om hur det är att jobba hos oss: https://www.tyreso.se/jobba-hos-oss.html.
Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss − här trivs nya tankar!
Äldre- och omsorgsförvaltningens uppdrag är att på olika sätt hjälpa Tyresöbor som är i behov av extra stöd. Våra uppgifter omfattar omsorg om äldre människor och personer med funktionsnedsättning. I ansvarsområdet ingår även den kommunala hälso- och sjukvården.
Vi som arbetar här har alltid individen i fokus och samverkar för att uppnå bästa resultat. Som medarbetare hos oss gör du en viktig insats för samhället – och dina medmänniskor.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.