OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en engagerad och initiativtagande stödpedagog som vill vara med och driva det pedagogiska arbetet tillsammans med boendestödjarna på Måsvägen 2. Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
På Måsvägen 2 i Almby kommer du som stödpedagog arbeta med att ge våra servicemottagare stöd och service i deras vardagliga liv, kombinerat med att ha ett utökat ansvar för att arbeta med att rutiner, genomförandeplaner och strukturer följs och utvecklas. En vanlig arbetsdag hos oss kan innebära att du stöttar servicemottagarna i allt från matlagning och omvårdnadsuppgifter, till att du vägleder kollegor i olika metoder och arbetssätt, samt planerar, implementerar, utvärderar och analyserar arbetssätt och metoder i verksamheten. Som grund för ditt arbete ligger servicemottagarnas egna förutsättningar och individuella behov av stöd.
Som stödpedagog arbetar du med att stärka servicemottagarnas färdigheter och personliga utveckling och du har ett tydligt fokus på deras egen delaktighet och möjlighet att påverka sin livssituation. För att stödja våra servicemottagare på bästa möjliga sätt arbetar vi med olika metoder. Dessa metoder är Visuellt, Individuellt, Strukturerat Arbetssätt (VISA) och Individens Behov i Centrum (IBIC)
Exempel på arbetsuppgifter:
• utföra omvårdnadsinsatser samt uppgifter utifrån egenvård och delegation
• utföra serviceuppgifter som t ex matlagning, städning, tvätt m.m.
• planera och utveckla arbetet tillsammans med övrig personal
• upprätta, följa och utveckla genomförandeplaner
• vägleda kollegor i metoder och arbetssätt
• stödja och samordna kollegor att bli självständiga i arbetet med att upprätta och följa upp genomförandeplaner
• samordna samverkan med närstående och tvärprofessionella team
• introducera nyanställda samt handleda studerande utifrån din yrkesroll
• ha god kännedom om och följa lagar, policys, rutiner, riktlinjer, mål och planer
• använda verksamhetssystem och digitala verktyg i arbetet och dokumenterar utifrån styrande dokument
Om arbetsplatsen
Måsgatan 2 är ett gruppboende beläget i Almby strax utanför Örebro. Här bor idag sex servicemottagare som stöttas av ett härligt gäng på 15 boendestödjare.
Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade(LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
Kvalifikationer:
I den här rollen behöver du ha god du förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Det är viktigt att samarbetar bra med andra människor och att du relaterar dig till dina kollegor på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du har hög förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du är en person som kan ta ett helhetsansvar och som är duktig på att ta egna initiativ och ofta komma med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal. Vidare har du god datavana och kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• yrkeshögskoleexaminerad stödpedagog, behandlingsassistent, behandlingspedagog, socialpedagog eller aktiveringspedagog, alternativt 60 HP i relevanta ämnen (såsom pedagogik, funktionshinder, psykologi, beteendevetenskap, socialt arbete eller motsvarande)
• minst två års erfarenhet inom funktionsstödsområdet
Meriterande:
• teckenspråkskompetens
• erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik (ex. VISA eller Alternativ kompletterande kommunikation)
• erfarenhet av IBIC (Individens behov i centrum)
• erfarenhet av MI (Motiverande samtal)
• förmåga att cykla
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Arbetstiden: schemalagd dag, kväll & och varannan helg
Övrig information
Läs mer om våra förmåner samt hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 oktober. Urval och intervjuer kommer att ske löpande.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67