OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med stort fokus på pedagogik i verksamhet för personer med funktionsnedsättning? Vi söker nu en stödpedagog till Ormesta 122-124 där du får utrymme att ta stort ansvar för det pedagogiska arbetet. Då vi är en BODA-verksamhet är denna tjänst förlagd endast till dagtid på vardagar.
Om tjänsten
Tjänsten kommer vara på Ormesta 124 som är belägen i ett naturområde utanför stan. Här kommer du som stödpedagog tillsammans med enhetschef och boendestödjare få en central roll i att sätta ramar och rutiner för det pedagogiska arbetet. Du har ett delegerat ansvar att planera, genomföra och utvärdera pedagogiskt arbete i verksamheten. I arbetet vägleder och utbildar du arbetsgrupper i arbetssätt och evidensbaserade metoder, med utgångspunkt i servicemottagarens förutsättningar och individuella behov av stöd. Vidare fungerar du som ett stöd till såväl enhetschef som arbetsgruppen, där du analyserar verksamhetens kvalitetsavvikelser, planerar åtgärder och bidrar till verksamhetsutveckling.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• vägleda kollegor i olika metoder och arbetssätt
• stödjer och samordnar kollegor att bli självständiga i arbetet med att upprätta och följa upp genomförandeplaner
• handleda kollegor kring yrkesetiska dilemman och pedagogiska förhållningssätt
• arbeta med perspektiv på individ- och gruppnivå i verksamheten
• stödja servicemottagarna utifrån mål och beviljad insats, samt anpassa verksamheten utifrån servicemottagarnas behov
• vid behov utföra omvårdnadsinsatser samt uppgifter utifrån egenvård och delegation
Kompetenskrav
• stödpedagogutbildning om 200 YH-poäng, alternativt 60 högskolepoäng med inriktning mot funktionshinderområdet, beteendevetenskap, socialt arbete alternativt pedagogik
• minst 2 års erfarenhet av arbete inom funktionshinderområdet
Det är viktigt i den här verksamheten att du är trygg och stabil som person samt kontrollerad i stressituationer. Du behöver vara lugn och tillmötesgående i ditt bemötande gentemot servicemottagare, kollegor och andra aktörer du träffar i yrket och kan kommunicera på ett tydligt sätt. Då tjänsten innebär pedagogiskt arbete krävs det att du har en god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att förmedla budskap till mottagaren. Du har god vana av att planera och organisera ditt arbete och vet hur du ska prioritera. Vi vill ständigt utveckla vår arbetsplats och därför behövs det att du som söker har en historia av att ofta komma med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor, samt att ditt nytänkande också leder till resultat.
Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• B-körkort för manuell växellåda
• erfarenhet av IBIC
• erfarenhet av lågaffektivt bemötande
• utbildning/erfarenhet av AKK (bildstöd, stödtecken)
• utbildning/erfarenhet av motiverande samtal (MI)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsad anställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse t.o.m. 1 april 2023
Antal tjänster: 1
Arbetstiden: dagtid mån-fre
Om arbetsplatsen
Förvaltningen för sociala insatser i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
På Ormesta 122-124 arbetar idag ca 30 boendestödjare/stödbiträden som stöttar 6 st servicemottagare med olika funktionsnedsättningar så som autism. Vi arbetar med individen i centrum och är noga med att kvalitetssäkra de insatser vi ger så att servicemottagaren kan leva ett så självständigt och gott liv som möjligt.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 4 april
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67