OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
* öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
* skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
* öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. I förvaltningen ingår 146 kommunala grundskolor där nästan 60 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har drygt 8 000 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
EfUS är en kommunal grundskoleverksamhet med två skolenheter, fritidshem och ett boende för högfungerande elever/ungdomar med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Boendet ligger i Utby. I anknytning till skoldagen erbjuder vi boende med särskild service enl. LSS §9:8 för 10 ungdomar per natt under skolveckorna.
Vår vision för verksamheten är:
• att med spetskompetens kunna erbjuda de elever/ungdomar som har stort behov av särskilt stöd en möjlighet att nå olika individuella mål och utvecklas så långt det är möjligt.
• att erbjuda miljöer där alla bemöts jämlikt och värdigt utifrån sina behov och förmågor.
• att med många olika medel, erbjuda ett sammanhang där elevens/ungdomens funktionsvariationer inte är ett hinder.
• att våra elever/ungdomar ska ges förutsättningar att bli aktivt deltagande samhällsmedborgare.
Förutom den respekt och värdighet vi vill att både personal och ungdomar visar varandra så använder vi också olika metoder för att ge det stöd ungdomen behöver. Ett lågaffektivt förhållningssätt tillsammans med tydliggörande metoder och bildstöd ger förutsättningar för ungdomen att uppfatta boendemiljön som begriplig och minimerar explosivt och problemskapande beteende.
Det är alltid vi vuxna som är ansvariga för de situationer som uppstår. Du kommer ingå i ett arbetslag på 5-7 personer som tillsammans planerar, strukturerar och aktivt deltar i ungdomarnas fritid och stöttar i att prova nya saker.
I arbetsuppgifterna ingår det ett kontaktmannaskap där du har ett större ansvar runt
2-3 ungdomar. Det innebär tät kontakt och uppföljning med ungdomens nätverk, samt upprättande av individuell genomförandeplan tillsammans med den unge, vårdnadshavare och övriga arbetslaget. Dokumentation och viss medicinhantering samt alla de rutiner och arbetsuppgifter som följer av att ungdomarna bor under hela skolveckorna ingår.
I arbetet ingår att ha individuella samtal med ungdomarna, att arbeta strukturerat med konflikthantering, social kompetens men framför allt att arbeta med att aktivera och motivera den unge.
I uppdraget krävs att man använder sig av olika tydliggörande metoder.
Utöver detta ansvarar medarbetarna för vardagliga sysslor så som matlagning, inköp och viss städning.
Arbetstiden är förlagd måndag till fredag, kväll/natt/dag. De pass som ligger dagtid verkar du som resurs i skolan. Detta är en viktig del i uppdraget då vi ser verksamheterna som en helhet som stöd för den unges hela utveckling.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har utbildning som Stödpedagog eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För att lyckas i din roll som stödpedagog hos oss behöver du vara prestigelös men inte strukturlös. Du behöver vara lågaffektiv men inte mesig. Du behöver ha hjärta och vara personlig men inte vara privat.
Här behöver man vara tålmodig och inte sakna förmågan att se även små steg i ungdomens utveckling mot målen. Här finns möjligheterna och resurserna att vara detektiv, både på grupp- och individnivå, för att leta efter vad som fungerar för varje enskild ungdom.
Det är din fantasi och din kreativitet som sätter gränserna, inte organisationen eller förutsättningarna.
Vi söker dig som tar stort ansvar för helheten och tar initiativ när saker behöver göras.
Du måste redovisa kunskaper om och förståelse för ungdomarnas svårigheter och neuropsykiatriska funktionsvariatoner.
Du kan kravanpassa utifrån sinnesstämning och dagsform hos den unge.
Du ser tydliggörande pedagogik och ett lågaffektivt bemötande som en självklarhet i arbetet.
Önskvärt är att du kommit i kontakt med metoder som KAT-kitt, sociala berättelser, TEACCH, MI, CPS (Ross Greene), BoHeijlskovs arbete samt Studio III. Du förstår vikten av dokumentation och kvalitetsarbete, både för att följa lagens krav och för att kunna utvärdera och planera tillsammans med ungdomen.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från andra yrkesområden.
Erfarenhet krävs.
B-körkort är en merit.
Välkommen med din ansökan!
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av redan tillsvidareanställd personal.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.