OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20201356 Arbetsuppgifter
Som stödpedagog har du lagstadgat och yrkesmässigt ansvar för fastställda stödinsatser enligt LSS (lag om stöd och service till vissa funktionsnedsatta).
Gemensamt arbetar vi med tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande i ett vardagsnära arbete, vilket innebär planerade stödinsatser och aktiviteter tillsammans med brukaren. Stödinsatserna, som är av pedagogisk, metodisk, motiverande och stödjande karaktär, utgår från varje boendes individuella behov, intressen och förmågor. I samråd med de boende ska du planera och utforma stödet och sedan även följa upp framtagna genomförandeplaner samt föra social dokumentation. Det professionella stödet ges med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande, för att denna ska kunna leva som andra med livskvalitet och goda levnadsvillkor.
Du bevakar och utvärderar att arbetet bedrivs i enlighet med gällande styrdokument och är en resurs för att söka, inhämta och sprida ny kunskap om pedagogiska metoder i verksamheten.
Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete där du får möjlighet att bidra med din kompetens. Vi månar om vår personal med kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning som omfattar minst 200 YH- poäng eller 60 högskolepoäng. Denna utbildning ska vara inriktad mot LSS- och/eller det beteendevetenskapliga området. Ytterligare eftergymnasial utbildning inom LSS är meriterande.
Det är meriterande om du tidigare arbetat med LSS. Erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik, psykiatri, och lågaffektivt bemötande är också meriterande.
Vi söker dig som har god självinsikt och en positiv människosyn. Du är lyhörd, tålmodig och har en följsamhet i arbetet med den enskilde och är bra på att stödja, handleda och aktivera. Att främja människors utveckling utifrån deras förutsättningar faller sig naturligt för dig. Som person är du pedagogisk, trygg i dig själv, har ett respektfullt och varmt förhållningssätt. Det är viktigt att kunna samarbeta både internt och externt. Likaså är det av vikt att kunna ta egna initiativ med fokus på möjligheter, lösningar och flexibilitet.
Vidare har du ett professionellt bemötande gentemot de boende, anhöriga, kollegor samt andra samarbetspartners. Det är av vikt att du har datorvana och är säker i din dokumentation samt att du besitter goda kunskaper i svenska språket både muntligt och skriftligt.
B-körkort är ett krav.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi jobbar med löpande urval, vilket innebär att intervjuer kommer att hållas under ansökningstidens gång. Vänta därför inte med din ansökan.
Om arbetsplatsen
Gruppbostaden är hem för fem kvinnliga brukare inom personkrets ett. Brukarna har omfattande behov av stöd.
Lägenheterna är utrustade med eget kök med spis, kylskåp, egen rymlig toalett med dusch, sovrum och vardagsrum samt en stor garderob. Brukarna har tillgång till personal över dygnets alla timmar. Personalutrymmen finns i form av kontor, matplats, vilorum och kokvrå. Boendet är bemannat med två personal morgontid och fyra kvällstid samt en vaken nattpersonal.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 2400 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsvariationer. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med funktionsvariationer!
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Information om tjänsten
Anställningsform: tillsvidare
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 2
Tillträde: enligt överenskommelse, tidigast 1/9 2020.
Övrigt
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor som specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Om du sökt tjänster i Malmö stad tidigare så kanske du märker att du till denna tjänst söker på ett nytt sätt. Vi byter rekryteringssystem för att det ska vara enklare för dig att söka våra tjänster. Om du vill återanvända en ansökan du gjort för en tidigare tjänst hos oss kan du logga in på ditt konto i Visma Recruit och ladda ner ditt tidigare CV och personliga brev.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98