Stödpedagog/stödassistent till vårt korttidsboende för skolungdomar

Stödpedagog/stödassistent till vårt korttidsboende för skolungdomar

Arbetsbeskrivning

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!

Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
* öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
* skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
* öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige och ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan och fritidshem. I förvaltningen finns 162 kommunala grundskolor där nästan 61 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 8 800 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
EfUS är en kommunal grundskoleverksamhet med två skolenheter, fritidshem och ett boende för högfungerande elever/ungdomar med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Boendet ligger i Utby.
Utmärkande för oss är små grupper och en hög personaltäthet, så att vi kan möta elevernas behov av omfattande särskilt stöd.

I anknytning till skoldagen erbjuder vi också korttidsvistelse enl. LSS §9:6 på vårt boende. Där har vi plats för 8 till 10 ungdomar under skolveckorna och på lov.

Vår vision för verksamheten är:
• att med spetskompetens kunna erbjuda de elever/ungdomar som har stort behov av särskilt stöd en möjlighet att nå olika individuella mål och utvecklas så långt det är möjligt
• att erbjuda miljöer där alla bemöts jämlikt och värdigt utifrån sina behov och förmågor
• att, med många olika medel, erbjuda ett sammanhang där elevens/ungdomens funktionsvariationer inte är ett hinder
• att våra elever/ungdomar ska ges förutsättningar att bli aktivt deltagande samhällsmedborgare

Du kommer ingå i ett arbetslag på 5 till 6 personer som tillsammans planerar, strukturerar och aktivt deltar i ungdomarnas fritid och stöttar i att prova nya saker. I arbetsuppgifterna ingår det ett kontaktmannaskap. Det innebär tät kontakt och uppföljning med ungdomens nätverk, samt upprättande av individuell genomförandeplan tillsammans med den unge, vårdnadshavare och övriga arbetslaget. Dokumentation och viss medicinhantering samt alla de rutiner och arbetsuppgifter som följer av att ungdomarna bor under hela skolveckorna ingår.

I arbetet ingår att ha individuella samtal med ungdomarna, att arbeta strukturerat med konflikthantering, social kompetens men framför allt att arbeta med att aktivera och motivera den unge. I uppdraget krävs att man använder sig av olika tydliggörande metoder.

Utöver detta ansvarar medarbetarna för vardagliga sysslor så som matlagning, inköp och viss städning.
Arbetstiden är förlagd måndag till fredag, kväll/natt/dag. De pass som ligger dagtid verkar du som resurs i skolan. Detta är en viktig del i uppdraget då vi ser verksamheterna som en helhet som stöd för den unges hela utveckling.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i din roll som stödpedagog/stödassistent hos oss behöver du vara prestigelös men inte strukturlös. Du behöver vara lågaffektiv men inte mesig. Du behöver ha hjärta och vara personlig men inte vara privat. Här behöver man vara tålmodig och inte sakna förmågan att se även små steg i ungdomens utveckling mot målen. Här finns möjligheterna och resurserna att vara detektiv, både på grupp- och individnivå, för att leta efter vad som fungerar för varje enskild ungdom. Det är din fantasi och din kreativitet som sätter gränserna, inte organisationen eller förutsättningarna.

Förutom den respekt och värdighet vi vill att både personal och ungdomar visar varandra så använder vi också olika metoder för att ge det stöd som ungdomen behöver. Ett lågaffektivt förhållningssätt tillsammans med tydliggörande metoder och bildstöd ger förutsättningar för ungdomen att uppfatta boendemiljön som begriplig och minimerar explosivt och problemskapande beteende. Det är alltid vi vuxna som är ansvariga för de situationer som uppstår.

Vi söker dig som tar stort ansvar för helheten och tar initiativ när saker behöver göras.

Du måste redovisa kunskaper om och förståelse för ungdomarnas svårigheter och neuropsykiatriska funktionsvariatoner.
Du kan kravanpassa utifrån sinnesstämning och dagsform hos den unge.
Du ser tydliggörande pedagogik och ett lågaffektivt bemötande som en självklarhet i arbetet.
Du behöver tala och skriva svenska flytande.


Önskvärt är att du kommit i kontakt med metoder som KAT-kitt, sociala berättelser, TEACCH, MI, CPS (Ross Greene), Bo Heijlskovs arbete samt Studio III. Du förstår vikten av dokumentation och kvalitetsarbete, både för att följa lagens krav och för att kunna utvärdera och planera tillsammans med ungdomen. Vi ser gärna att du har erfarenhet från andra yrkesområden.

Personlig lämplighet enligt ovan beskrivna egenskaper är avgörande.
B-körkort är en merit.
Erfarenhet krävs.
Med hänvisning till lag SFS 2000:873 måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan upprättas.

Välkommen med din ansökan!

Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av redan tillsvidareanställd personal.


ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

Liknande jobb


Stödpedagog till Uddevalla kommun

Stödpedagog till Uddevalla kommun

3 december 2024

Stödpedagog på dagtid till Morängatans bostad med särskild service

Stödpedagog på dagtid till Morängatans bostad med särskild service

3 december 2024

Stödpedagog BMSS Skolspåret 27

Stödpedagog BMSS Skolspåret 27

3 december 2024

2 december 2024