OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Liljeholmens folkhögskola är en av 155 folkhögskolor i Sverige. Folkhögskola är en fri utbildningsform där lärandet och deltagarnas personliga utveckling står i fokus. På huvudskolan i Rimforsa har vi kurser/utbildningar i allmän kurs, musik, konst och bibel. Där finns också vårt internat med plats för 80 deltagare.
Vem passar här?
Du har ett stort mått av social kompetens, förmåga att organisera/planera tiden tillsammans med deltagarna och du trivs i samvaron med unga vuxna. Du är flexibel, serviceinriktad och lösningsfokuserad. Som person är du lugn och trygg i dig själv.
Du har en eftergymnasial utbildning som lärare, socialpedagog eller annan likvärdig utbildning/erfarenhet. Erfarenhet och goda kunskaper om utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar har du med dig från tidigare arbeten.
Ditt uppdrag
Den person vi söker ska ge det stöd till målgruppen (deltagare med funktionsvariation) som behövs för att klara sin studietid på bästa sätt på Liljeholmen Folkhögskolas olika kurser. Att på bästa sätt skapa en studiesituation med rätt stöd i rätt tid. Allt sker i dialog med lärarna och berörd deltagare. Tjänsten kan också innehålla uppdrag att skapa en god gemenskap mellan deltagare på fritiden, initiera till aktiviteter.
Arbetsuppgifter
Att skapa trygghet och tillitsfulla relationer till personer i målgruppen.
Att skapa tydlighet och ramar i skolarbetet, att coacha och motivera mm. Det kan innebära att vara skrivstöd och/eller samtalsstöd, att ta fram och testa olika hjälpmedel.
Att säkerställa att de hjälpmedel skolan erbjuder fungerar och att målgruppens deltagare får insyn i hur de kan användas.
Skapa tillfällen för gemenskap på fritiden för deltagare i skolans uppehållsrum/bibliotek.
Att medverka vid möten som rör aktuell kurs och målgruppens hälsa.
Önskvärda erfarenheter och kvalifikationer
Erfarenhet av målgruppen
Erfarenhet av specialpedagogik, dyslexi etc.
Kan skapa struktur och pedagogiskt förmedla denna struktur
Erfarenhet av skolverksamhet
Har ämneskunskaper och allmänbildning
Bra på att skapa relationer och tillit
Självgående
Datorvana. Erfarenhet av arbete med tekniska hjälpmedel för målgruppen är meriterande.
Arbetstid
Arbetstiden är förlagd till läsåret då deltagarna är på plats. Arbetet kan också innebära en del kvällar och helger, men till största delen är tjänsten förlagd dagtid under läsåret.