OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strandskolan är en Montessoriskola som drivs i form av föräldrakooperativ. Skolan erbjuder utbildning och omsorg för barn i åldrarna 1-16 år, och har för närvarande ca 300 barn och elever.
Engagerad personal i samverkan med aktiva föräldrar strävar efter ett lustfyllt lärande utifrån varje barns behov i en väl förberedd miljö. Tillsammans verkar vi för barnets lärande och sociala utveckling utifrån Montessoripedagogikens helhetssyn. Varje barn ska uppleva sitt unika värde, bevara sin nyfikenhet och tillägna sig kunskaper som ger dem trygghet att möta ett samhälle i ständig förändring.
Tycker du som vi att förskolan är Sveriges viktigaste arbetsplats? Då är Strandskolans förskola kanske något för dig! Vi behöver komplettera vår förskola med en engagerad person som förhåller sig salutogent till vardagen och som brinner för verksamhetsutveckling, barns lärande och mående, som är van vid att ta egna initiativ.
Vi söker dig som är utbildad förskollärare, gärna med utbildning och/eller intresse för Montessoripedagogik. Som person ska du vara ansvarsfull och strukturerad. Du ska vara kreativ, trygg, positiv, en god förebild samt bemöta barnens behov med respekt. Att arbeta som förskollärare innebär unika – och betydelsefulla – möjligheter att påverka och bidra till barns utveckling. Som förskollärare medverkar du till att en positiv och utvecklande miljö, med en god balans av omsorg och lärande, dagligen skapas för varje barn och för hela barngruppen. Vår välorganiserade dagsstruktur, som utgår från barnens delaktighet och inflytande, utgör grunden för vårt pedagogiska arbete utifrån Montessoris principer. Med hjälp av verktyg som observation, dokumentation och reflektion synliggör vi barns lärandeprocesser och tar ut riktning för nästa steg i det pedagogiska arbetet. Förskolläraren arbetar med de yngre barnens lärande och utveckling från de första orden fram tills dess att de börjar första klass. I det dagliga arbetet med barnen ingår bland annat lek, samtal, sång, drama och bild. I arbetet ingår även kontakt med föräldrar och dokumentation av det pedagogiska arbetet.
Med läroplanen som bas arbetar förskolläraren med barn i grupp, men ser samtidigt till att varje enskilt barn får utmaningar som passar deras ålder, erfarenheter och kunskaper. Det sker genom att skapa möjlighet till utforskande, lek och lärande där barnens inflytande ges utrymme. Barnen utvecklar sin fantasi, bland annat genom lek, samtal, sång och musik, drama, bild och form. Lärandet sker i ändamålsenliga lokaler med väl förberedd miljö med hög personaltäthet.
Tillträde: Augusti 2022, vikariat.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel