Strateg

Arbetsbeskrivning

Till vår strategienhet söker vi nu en strateg som vill bidra till arbetet med strategiskt inköp och innovationsupphandling, nationellt och internationellt, för såväl offentlig sektor som för leverantörer. Som strateg tänker du långsiktigt och har ett helhetsperspektiv där omvärldsbevakning och analys är viktiga verktyg för att lyckas. Du kommer att arbeta proaktivt för att medverka till förändring och utveckling inom upphandlingsområdet.

Strategienhetens uppgift är att vara sammanhållande i frågor av övergripande och strategisk karaktär. Enheten ansvarar bland annat för internationella uppdrag och samarbeten, digitalisering och standardisering av inköpsprocesserna samt stöd och vägledning avseende dialog och innovation i upphandling. Enheten är sammanhållande i arbetet med den nationella upphandlingsstrategin och statistiken inom upphandlingsområdet.

Arbetsuppgifter
Inköp får en allt mer strategisk betydelse inom offentlig sektor. Genom att arbeta strategiskt med inköp kan upphandlande myndigheter använda sina resurser mer effektivt. Strategienheten arbetar bland annat med att öka kompetensen om strategiskt inköp samt att stödja utvecklingen av offentliga upphandlingar, så att dessa på lång sikt kan bidra till en effektiv samhällsutveckling samt hållbara offentliga affärer - ekonomiskt, socialt och miljömässigt.

Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av att ta fram informations- och metodmaterial för spridning till exempel till myndigheter, kommuner, landsting och leverantörer, men även att utveckla metoder och strategier för att öka förekomsten av till exempel innovationsupphandlingar, ökad leverantörsmångfald samt för den generella utvecklingen av offentliga affärer. Som ett led i detta ingår även att planera och genomföra föreläsningar, workshoppar och seminarier. Det ges också möjlighet att arbeta inom flera av myndighetens projekt som syftar till att skapa ett nätverk mellan olika aktörer, både nationellt och internationellt. Syftet är att utveckla metoder, verktyg och arbetssätt för ökad samhällsnytta genom upphandling och effektiva offentliga affärer.

Tjänsteresor inom Sverige och även inom EU förekommer.

Kvalifikationer

• Relevant högskoleutbildning.
• Minst två års praktisk erfarenhet av verksamhetsutveckling förknippat med offentlig upphandling och inköp från offentlig sektor.
• Erfarenhet av innovationsupphandling.
• Minst två års erfarenhet av strategiskt eller taktiskt arbete avseende förändringsledning, verksamhetsutveckling, inköp, processutveckling eller omvärldsanalys.
• Erfarenhet av mötesledning, workshopmetoder samt av att föreläsa.
• God förmåga att uttrycka dig pedagogiskt i tal och skrift på både svenska och engelska.

Meriterande

• Projektledning.
• Erfarenhet av att arbeta i EU-projekt kopplat till inköp.
• Erfarenhet av strategiskt eller taktiskt arbete avseende förändringsledning, verksamhetsutveckling, inköp, processutveckling eller omvärldsanalys från kommun eller landsting/region.

Om dig
Vi söker dig som vågar testa nya metoder och lösningar och som levererar väl underbyggda och modiga beslutsunderlag, ständigt med kunden i fokus. Du har en mycket god social förmåga och har mod att pröva nytt samtidigt som du är resultat- och lösningsorienterad med en förmåga till helhetssyn. Du kan prioritera, fokusera och självständigt driva arbetet framåt. Vidare söker vi dig som är prestigelös, engagerad och kommunikativ, som efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och nätverk. Du har också förmåga att bygga och bibehålla långsiktiga relationer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Om upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndighetens vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en ung myndighet med uppdrag att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder.

Anställningen
Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Ansökan
Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan via vårt rekryteringssystem senast den 19 januari. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.

Välkommen med din ansökan!

För mer information
Anna Möller Wrangel Chef strategienheten 08–58621777

Johanna Carlstedt HR-Specialist 08-586 217 94

Johanna Enberg SACO-S, 08-586 217 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 14 januari 2019

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024

Entreprenadupphandlare

Entreprenadupphandlare

20 november 2024

E-handelsansvarig, Solna stad

E-handelsansvarig, Solna stad

20 november 2024