OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med Bergslagens skogar i norr, Mälaren i söder och med ett rikt kulturarv som omfattar både en lång industrihistoria, ett kungligt slott och unik kulturmiljö kring Strömsholms kanal är Hallstahammars kommun en plats som lockar både besökare och nya invånare. Vi är en växande kommun med 16 600 invånare i en dynamisk region med närhet till såväl natur som storstad. Vi har ett företagsklimat som är bland det bästa i länet och vi levererar en välfärd med hög kvalitet.
Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Givetvis visar vi ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. Kort sagt så ska du hitta det goda livet i storstadens närhet i Hallstahammars kommun oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök.
Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i arbetet att utveckla Hallstahammar och att leda och samordna kommunens angelägenheter. Förvaltningen har tydligt ansvar att med helhetssyn arbeta med de långsiktiga och strategiska framtidsfrågorna. I ansvarsområdet ingår även att ge förvaltningar och förtroendevalda stöd och underlag för beslut.
På kommunstyrelseförvaltningen finns cirka 65 medarbetare. Kommunstyrelseförvaltningen är indelad i verksamhetsområdena:
• Ekonomi- och finans
• HR
• Samhällsbyggnad och näringsliv
• Utveckling och administration
Verksamhetsområde Utveckling och administration innehåller enheterna strategisk utveckling och planering, nämndkansli samt kundcenter och kommunikation.
På enheten för strategisk utveckling och planering arbetar man bland annat med social hållbarhet, miljöfrågor, IT och digitalisering, kris - och beredskap och styrning och lednings. Nu söker enheten en strateg inom brottsförebyggande arbete.
Som brottsförebyggande strateg kommer du ansvara för att driva och utveckla kommunens trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete. Du kommer arbeta utifrån den nya lagstiftningen om kommuners ansvar för det brottsförebyggande arbetet samt politikens mål inom området. Framtagande av lägesbild, kartläggning, orsaksanalys, åtgärdsplan och uppföljning kommer att vara en del av arbetsuppgifterna. Det finns ett befintligt brottsförebyggande arbete sedan flera år i kommunen som sker i samarbete med polisen. Detta behöver utvecklas för att uppfylla den nya lagstiftningens krav.
Rollen är bred och du kommer arbeta både operativt och strategiskt samt i samarbete med enhetens strateg för social hållbarhet och säkerhetskoordinator. I rollen ingår även frågor om hot och våld samt personskydd.
Samverkan internt, med politiken, med externa aktörer, myndigheter, näringslivet och civilsamhället är en stor del av ditt uppdrag.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
- Utifrån aktuell kunskap inom brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete vara drivande i det
brottsförebyggande arbetet
- Analysera aktuell lägesbild
- Skapa bra beslutsunderlag för våra politiker
- Arbeta med operativa åtgärder och insatser inom det brottsförebyggande och trygghetsskapande området i samverkan med bland andra Polisen
- Utbilda interna och externa aktörer i digitala
verktyg för ökad trygghet
- Utbilda och stödja förvaltningarna i deras trygghetsarbete
- Strategiskt arbete utifrån situationell brottsprevention
- Utforma relevanta styrdokument.
Utifrån din kompetens kan uppgifter inom enheten tillkomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
Har en akademisk examen på minst kandidatnivå med inriktning statsvetare, kriminolog, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete samt av att självständigt driva utvecklingsarbete.
Har mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift
Det är meriterande:
- Om du behärskar andra språk än svenska.
- Om du har kompetens/kunskap inom situationell brottsprevention.
- Om du har erfarenhet av att ha arbetat med medborgadialog, civilsamhälle
Du är självgående har förmåga att leda och driva processer. Du arbetar mot uppsatta mål och fokuserar på resultat. Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på ett tydligt, pedagogiskt och strukturerat sätt.
Du ser fördelar med att söka samverkan med andra aktörer både inom och utom organisationen och kan utveckla förtroendefulla relationer.
Uppdraget kräver förmåga att kunna växla mellan strategisk och operativt fokus.
Du har hög digital mognad och förmåga i att hantera digitala system och verktyg.
Du står bakom vår vision och våra värderingar. Du är trygg som person, har ett gott värdskap och ett gott samarbete med andra. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Hallstahammars kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökanden med kunskaper i finska i tal och skrift.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes vänligen men bestämt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunsekreterare Carina Iwemyr
0220-240 03
Lönechef Mari Högberg
0220-241 88
HR - chef Helene Mårtén
0220-24088