OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, staden och kulturen inom räckhåll.
Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia.
Varbergs kommun har drygt 62 000 invånare och befolkningen ökar ständigt. Företag och människor har upptäckt fördelarna med Varberg och söker sig till en kommun med hög livskvalitet.
ARBETSUPPGIFTER
Varbergs kommun söker nu en driftig strateg som kan arbeta med att samordna, utveckla och modernisera kommunens arkiv- och dokumentarbete. I din roll kommer du att arbeta såväl operativt som strategiskt och ha ansvar för e-arkiveringen i Varbergs kommun. Du kommer att vara ansvarig för kommunens system för bevarande och även arbeta gentemot kommunens myndigheter. I tjänsten ingår även ett samordningsansvar för kommunens arbete med informationssäkerhet och förberedelser inför införandet av den nya dataskyddsförordningen. Du kommer att utreda och bistå med expertkunskap och ge rekommendationer inom områdena informationssäkerhet och digitalt bevarande.
Tjänsten är placerad på IT-avdelningen som organisatoriskt tillhör Serviceförvaltningen.
Du kommer att:
• Arbeta strategiskt och kommunövergripande för en informationsförvaltning där information behandlas som en strategisk resurs
• Tillsammans med kommunarkivarien vara drivande och delta som expert i införandet av digitalt bevarande (e-arkiv) i kommunen samt arbetet med arkivering av digital information från verksamhetssystem
• Vara systemförvaltare för e-arkivet
• Arbeta kommunövergripande med att utveckla digitala ärendeprocesser för en enklare, smartare och effektivare informationsförvaltning. Ansvara för kvalitetssäkring av digitala ärendeflöden
• Aktivt delta i arbetet med att utveckla rutiner för elektronisk ärende- och dokumenthantering
• Utarbeta och uppdatera styrdokument för digitalt bevarande och informationssäkerhet
• Samordna och driva frågor rörande informationssäkerhet
• Vara drivande och stödjande gentemot förvaltningar i frågor rörande informationssäkerhet och informationsförvaltning
• På uppdrag av arkivmyndigheten lämna råd och stöd i e-arkivfrågor och i frågor som rör informationsförvaltning
• Vara delaktig i kommunens arbete med öppna data och verka för ökad tillgänglighet
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har en högskoleutbildning med examen som omfattar minst 60 hp arkivvetenskap eller informationsvetenskap. Tidigare erfarenhet av digital informationsförvaltning är ett krav. Du har erfarenhet av att arbeta med e-arkivering samt är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som finns på området och kan arbeta självständigt. Vi ser gärna att du har erfarenhet och intresse av att driva utvecklings- och förändringsarbete inom arkivområdet. Önskvärt är att du har erfarenhet av arbete med processbaserad informationsredovisning, e-förvaltning och informationssäkerhet.
Som person är du kommunikativ, pedagogisk, har en mycket god samarbetsförmåga och intresse för att arbeta i en miljö som präglas av utveckling och förändring.
Vi ser gärna att du har några års erfarenhet från liknande befattning inom offentlig sektor.
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Olson
0340-88339
Lotta Olanya
0340-88324
Johannes Hjelte
0340-88729
Suzanne Persson
0340-87182
Britt-Marie Theliander
0340-88726
Helén Albino Andersson
0340-883 53
Sophia Ånhed
0340-697174
Jaroslava Nilsson
0340-697183
Kommunals exp.
0340-885 35
Enhetschef Ronny Arvidsson
0340-882 40