Strateg inom nationellt högspecialiserad vård

Arbetsbeskrivning

Ser du dig som en person som är bra på att leda grupper? Vi söker dig som vill vara med och påverka framtidens hälso- och sjukvård. Nu har du möjlighet att vara med och bidra till utformningen av nationellt högspecialiserad vård.


Om tjänsten

Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet inom vård och omsorg. Enheten för högspecialiserad vård är en del av avdelningen för kunskapsstyrning för hälso-och sjukvården. Enhetens huvuduppdrag är att ansvara för nationell högspecialiserad vård.

Ditt intresse för sjukvårdens organisation och din förmåga att leda experter är avgörande för att lyckas med uppdraget. Enheten leder expertgrupper vars förslag kan leda till beslut om tillståndspliktig vård. Du driver starka viljor framåt och ansvarar för att underlagen är genomarbetade och angelägna. Vårt uppdrag är också att förvalta och följa upp alla beslutade tillstånd. Arbetet utförs i ett nära samarbete med vårdens professioner, huvudmän samt patienter och närstående. Läs mer på: https://www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/nationell-hogspecialiserad-vard/

Vi söker dig som vill


• leda sakkunniga experter i arbetet med att ta fram underlag inför beslut om nationell högspecialiserad vård
• samverka med vårdgivare och beslutsfattare från landets regioner samt med patientföreträdare
• delta i arbetet med uppföljning och utvärdering av nationell högspecialiserad vård
• arbeta självständigt och i team tillsammans med kollegor
• delta i metod- och utvecklingsarbete inom ramen för det uppdraget med nationell högspecialiserad vård

Om dig

För att trivas i rollen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga då du arbetar nära dina kollegor på enheten, med andra enheter inom Socialstyrelsen, olika externa experter och organisationer. Det är av vikt att du är analytisk och att du arbetar strukturerat. Vidare förutsätter vi att du är mål- och resultatorienterad och är van att hålla givna tidsramar. I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• Utbildning inom hälso- och sjukvård eller annat område som Socialstyrelsen bedömer som relevant
• Aktuell erfarenhet av att leda medicinska experter
• Några års erfarenhet av process- och projektledning
• God kännedom om det svenska hälso- och sjukvårdssystemet
• Vana att tala inför grupper
• God förmåga att uttrycka dig enkelt och korrekt i tal och skrift
• Vana att läsa och skriva kunskapssammanställningar och expertunderlag
• Mycket god datorvana och goda kunskaper inom Office-paketet
• Mycket goda kunskaper i svenska såväl muntligt som skriftligt

 Det är meriterande om du har


• Klinisk erfarenhet från arbete i hälso- och sjukvård
• Erfarenhet från högspecialispecialiserad hälso- och sjukvård
• Relevant erfarenhet från arbete hos annan myndighet
• Relevant erfarenhet från arbete på regionsnivå
• Erfarenhet från arbete med uppföljning och datainsamling

Bra att veta


Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar dagar i veckan. Din tjänstetitel blir Utredare och din placering är på Kunskapsstyrning för Hälsa och sjukvård, enheten för Nationellt Högspecialiserad Vård.

När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt CV.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Kristina Wikner kristina.wikner@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Klara Renberg Klara.Renberg@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för ST är Anders Nordlund Anders.Nordlund@socialstyrelsen.se. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Välkommen med din ansökan senast den 20 oktober 2024

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 september 2024
  • Ansök senast: 20 oktober 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024