OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen Medicinsk service bedriver hälso- och sjukvård samt forskning och utbildning inom områdena laboratoriemedicin, prehospital sjukvård och bild- och laboratorieteknik. I Medicinsk service ingår verksamheterna laboratoriemedicin bas, klinisk kemi och farmakologi, klinisk immunologi och transfusionsmedicin, klinisk genetik och patologi, klinisk mikrobiologi, Arbets- och miljömedicin Syd och biobank, ambulans samt prioritering råd och stöd med områdena larmcentral och sjukvårdsrådgivning. Även smittskydd och vårdhygien samt ett utbildningsuppdrag genom Practicum för medarbetare och studenter ingår. Inom förvaltningen är vi drygt 2 100 medarbetare.
Som strateg ingår du i förvaltningsstaben som stödjer ledning och linje. Tillsammans täcker staben förvaltningens samlade behov av spetskompetens. Förvaltningsstaben består av administratörer med chefsstödsuppdrag, strateger inom miljö och kemikaliefrågor, laboratorieverksamhet, övergripande fastighets- och Facility Management-frågor samt säkerhet och brandskydd.
ARBETSUPPGIFTER
Vi ser nu fram emot att välkomna en kvalificerad strateg till vår förvaltning! Medicinsk service är just nu inne i en stark utvecklingsresa och förändringstakten är hög. På den resan behöver vi nu en strateg som är van att stödja organisationer att uppnå mål.
Du kommer att vara en av nyckelpersonerna när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till förvaltningens nämnd. Du leder arbetet med samordnade processer och rutiner för minskad sårbarhet och bättre redundans. Som strateg ansvarar du för att kvalitetssäkra beslutsunderlag samt ge råd och utbildning till handläggare och chefer så att ärendeprocessen fungerar effektivt och rättssäkert. Du kommer att granska kvalitet, språk och rättssäkerhet samt vid behov redigera och komplettera beslutsunderlag till nämnden.
Som strateg hos oss kommer dina arbetsuppgifter bestå av bland annat:
• Arbete med utredningar och olika underlag med utgångspunkt i politiska uppdrag som en viktig del av tjänsten.
• Planera, genomföra och utvärdera strategiska projekt.
• Delta i strategiskt regionövergripande insatser.
• Bidra till metodutveckling.
• Delta i relevanta nätverk inom Region Skåne samt nationellt.
• Identifiera och utreda övergripande förändringsbehov inom förvaltningen.
• Planera, samordna samt leda utvecklings- och förändringsprocesser.
• Vara ett rådgivande stöd för förvaltningens verksamheter och deras samverkan med uppdragsgivare och andra samarbetspartners.
• Omvärldsbevaka, analysera och föreslå åtgärder och aktiviteter i syfte att utveckla verksamheten.
Som en del av staben kommer du att delta i utvecklingen av administrativa rutiner och användandet av dokument- och ärendehanteringssystemet. I rollen ingår också att vara ett administrativt stöd till alla i avdelningen och att på eget initiativ utveckla och förbättra förvaltningsadministrationen till stöd för nämnd och handläggare. Du kommer att ha ett nära samarbete med både chefer, handläggare och politiskt förtroendevalda och att ge god service är en viktig del i ditt arbete. Tillsammans med övriga medarbetare är du med och driver den digitala utvecklingen och andra nämndadministrativa utvecklingsfrågor. Likaså bidrar du till att kvalitetssäkra och utveckla förvaltningens beslutsprocesser utifrån nämndens delegationsordning. Du har också arkivansvar och kommer att jobba med andra löpande administrativa uppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi välkomnar dig som har högskole-/universitetsutbildning inom relevant område för tjänsten, alternativt annan utbildning och/eller erfarenhet som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. För tjänsten krävs även erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och att du har goda kunskaper om ärende- och beredningsprocessers formella krav. Du har också goda språkkunskaper i både svenska och engelska i såväl tal som skrift. Därutöver ser vi att du har god vana av att nyttja digitala kommunikationsverktyg. Meriterande är kunskap om offentlighet och sekretess, kommunallagen och förvaltningslagen samt erfarenhet av elektroniska dokumenthanteringssystem.
Som person ser vi att du har god förmåga att självständigt driva, planera och strukturera ditt arbete. För att lyckas i rollen är det även viktigt att du kan se till helheten och tänka strategiskt då du bitvis kommer att agera i komplexa sammanhang och frågor. Vidare innebär arbetet många kontaktytor och samverkan vilket ställer krav på god samarbetsförmåga, lyhördhet och anpassningsförmåga. Du har en god pedagogisk förmåga där du är skicklig på att kommunicera och skapa engagemang hos chefer och medarbetare när det gäller vår strävan att utveckla och förbättra verksamheten. Därtill ser vi att du är en duktig organisatör som har förmåga att se flera steg framåt och hålla deadlines, likaså har du god förmåga att hantera informations-och beslutsunderlag samt kan anpassa både din muntliga och skriftliga kommunikation utifrån olika målgrupper. Du är noggrann i din yrkesroll, har en god analytisk förmåga och kan prioritera ditt arbete då uppgifter kan uppkomma med kort varsel. Vidare är du driven och trivs i ett arbetsklimat där utvecklande och återkommande arbetsuppgifter blandas. Vi kommer att lägga stor vikt på personlig lämplighet.
Låter det här som en tjänst för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vi ser fram emot att lära känna dig.
I den här rekryteringen tillämpar vi löpande urval.
ÖVRIGT
Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt.
På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annika Rosén, områdeschef
042-406 19 74
Christina Rowéus, enhetschef
042-406 11 21
Maria Arheden, enhetschef
042-406 19 53
Pernilla Törnblom, Vårdförbundet
042-406 19 10
Ann-Charlotte Nordblad, enhetschef
040-33 27 26
Anna Weberg, Vårdförbundet
040-33 69 42
Cecilia Sjöbeck
046 770933
Beatrice Ohlsson
046 770932
Logopedförbundet
Elisabeth Bengtsson
040-675 30 68