OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en skicklig förhandlare med erfarenhet från strategiska inköp av industriprodukter på hög nivå? Vi söker nu en strategisk inköpare med högteknologiskt innehåll till Saab Aeronautics, Aviation Services i Linköping.
Om företaget
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Funktionen Sourcing and Supply äger den kommersiella och strategiska relationen med leverantörerna inom Saabs breda historiska och framtida satsningar inom flyg- och helikopterverksamhet, dvs SK60, HKP15, Saab340/2000, GlobalEye med flera som ej är relaterade till JAS-39 Gripen. Vi ansvarar för anskaffningen och projektledningen av inköpsteam för produkter, system- och eftermarknadslösningar samt utbildning. Vi befinner oss i mitten av flera megaprojekt och vår funktion är central för företagets förmåga att fortsatt leverera GlobalEye till sitt första kundland samt att säkra långa livscykler för alla våra flygande produkter. Våra åtaganden mot det svenska försvaret ökar och vi bygger nya utbildningslösningar inom helikoptersupporten.
Du kommer vara medlem i Sourcing and Supply Department som ansvarar för inköp, projektuppföljning och supply chain-förmåga inom Business Unit Aviation Services. Vårt stöd sträcker sig från design och produktion av Saabs senaste luftburna övervakningsprodukt, GlobalEye AEW&C, till att stödja den återstående civila regionala flygplansflottan av Saab 340 och 2000 i drift.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som strategisk inköpare kommer du vara kommersiellt ansvarig för projektupphandling och kontraktshantering av större leverantörer relaterade till leverantörer av luftburen övervakning och civila flygplansplattformar. Det ingår att övervaka och utveckla leverantörernas prestationer i linje med fastställda mål, krav och tillämpliga luftvärdighetskrav. Hantera och utveckla avtal och relationer med leverantörer samt övervaka leverantörsmarknader och utvärdera nya potentiella leverantörer.
Huvuduppgifter:
• Delta som inköpsombud i produktutveckling och relevanta projekt/processer
• Placera och hantera utvecklingsinköpsorder upp till godkänd produkt (FAI)
• Leda, koordinera och fungera som eskaleringsnivå för leverantörsteam och definiera och utvärdera leverantörsstrategier
• Kommunicera leverantörsavtal internt och säkerställa att upprättade avtal uppdateras och används.
• Hantera inköpskompensationsmöjligheter och krav gentemot prioriterade kundländer
Du förväntas resa cirka tre dagar var 1-1,5 månad inom Östeuropa och den amerikanska kontinenten.
Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av förhandling och avtalsskrivning med internationella leverantörer vilket är avgörande för att lyckas i rollen. Du behöver vara skicklig i och kunna arbeta självständigt med marknadsanalyser, upphandling, affärsbedömning samt kostnads- och riskanalys. Rollen kräver avancerad samarbets- och kommunikationsförmåga och hög kapacitet att tillägna sig, tillämpa och dela kunskap. Du är en uthållig lagspelare med förmåga att driva en arbetsprocess framåt. Dessutom gör din utmärkta nätverksförmåga dig att kunna genomföra långsiktig utveckling av strategiska affärsrelationer.
För att bli relevant för tjänsten ser vi att du har en högskolebakgrund inom teknik, ekonomi och/eller juridik. Detta skulle kunna kompenseras av en liknande gymnasieutbildning och 5–10 års erfarenhet inom motsvarande roll i en storskalig organisation. Vi förväntar oss att du har kunskaper inom affärssystem och andra stödsystem samt besitter goda kunskaper i engelska och svenska i både tal och skrift.
Ansökningsförfarande
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Urvalet sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan på www.skill.se redan idag, då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Detta är initialt ett konsultuppdrag om cirka ett år via Skill, med goda möjligheter till förlängning eller övertagande direkt till Saab. Vid frågor angående tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryterare Emma Eriksson på mailadress emma.eriksson@skill.se
Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Om oss
Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech.
Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag.
People change – everything.