Arbetsbeskrivning
För vår kunds räkning söker vi just nu en strategiskEntreprenadinköpare till ett konsultuppdrag. Uppdraget är på heltid och förväntas starta01-feb-2025och pågå till och med 31-jan-2026.
BakgrundVi söker en konsult till rollen som strategisk inköpare inom entreprenadupphandlingar till inköpsenheten Ledningar hos vår kund som är en myndighet.Inköpsenheten Ledningar består idag av åtta medarbetare och arbetar med upphandlingar för såväl nybyggnation, som återinvesteringar i befintliga anläggningar.
UppdragsbeskrivningSom strategisk inköpare kommer du bland annat att utarbeta upphandlingsstrategier, förfrågningsunderlag och avtal, utvärdera anbud, förhandla med leverantörer, förvalta kontrakt och arbeta löpande med leverantörsutveckling. Du kommer även driva upphandlingar inom Ledningsbyggnation där arbetet sker tvärfunktionellt med många interna och externa kontaktytor. Arbetet utförs i nära samarbete med tekniker och projektledare inom vår kunds nätutbyggnadsorganisation, övriga medarbetare på inköpsenheten samt leverantörsmarknaden.
Arbetet kan även omfatta deltagande i verksamhetsutveckling och generella inköpsaktiviteter som strategimotor.Upphandlingar hos vår kundgenomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.
ArbetsuppgifterRollen innebär ett tvärfunktionellt och nära samarbete med den interna beställaren, projektledaren för projektet, teknikspecialister, ansvarig för hållbarhetsfrågor samt juridiska rådgivare. Som inköpare driver du upphandlingsprocessen i de projekt du ansvarar över. Du arbetar närmast dina projektgrupper, men har även stöd hos dina inköpskollegor. Du förväntas bidra till det strategiska kategoristyrningsarbetet genom att stödja kategoriansvarig.
ÖvrigtStart:01-feb-2025 Slut: 31-jan-2026Omfattning:Uppdraget uppskattas ha en beläggning på 100% under hela uppdragstiden.Placering: Vår kunds kontor i Sundbyberg.Distansarbete kan som maximalt uppgå till 50% av arbetstiden, vilket innebär att konsulten ska vara på plats i Sundbyberg minst 2-3 dagar/vecka.Bakgrundskontroll:Säkerhetsprövning av konsult krävs med anledning av att konsulten kan komma i kontakt med hemliga uppgifter (t.ex. sitta med på möten). Processen för upprättande av SUA-avtal och genomförande av registerkontroll beräknas ta ca 8 till 10 veckor från tilldelning av uppdrag, men kan både ta längre och kortare tid.Anställningsform:Anställd hos Devotum då kunden inte godkänner underleverantörer i denna process.
Om digVi söker dig som uppfyller nedan obligatoriska krav:Utbildning:
Akademisk examen (civilingenjör, civilekonom, jurist), eller minst 15 års arbetslivserfarenhet inom bygg- och anläggningsbranschen
Kompetens och erfarenhet:
Minst 10 års erfarenhet av strategiskt inköp eller upphandling från bygg-, anläggning, verkstads-, elkraft-, energi eller IT/ telecomindustrin
Minst 3 års erfarenhet av offentlig upphandling och LOU eller LUF genom tidigare arbete som inköpare
Minst 3 års erfarenhet av upphandlingar inom entreprenad som inköpare (ABT, AB04)
Det är meriterande om du även uppfyller följandekrav:
Minst 3 års dokumenterad praktisk erfarenhet av elkraft-, energibranschen
Dokumenterad erfarenhet av upphandling av Ledningsentreprenader
Dokumenterad erfarenhet av arbete med kvalificeringssystem av entreprenörer enligt LUF
Önskade personliga egenskaper:
God samarbetsförmåga och initiativförmåga
Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation
Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
Arbetar självständigt och målinriktat
Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter
Förmåga att arbeta i grupp
Konsulten ska tala och skriva svenska och engelska obehindrat
AnsökanLåter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV samt svara på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning och bakgrundskontroll är en del av processen.
Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till ansvarig Konsultchef Lina Widevall på 070-499 38 00.
Känn dig trygg som konsult hos DevotumSom konsult hos Devotum har du möjlighet att välja om du vill fakturera genom ditt eget bolag eller bli direkt anställd hos oss. Som anställd hos Devotum erbjuds du alltid schyssta villkor enligt kollektivavtal (Almega) som bland annat innefattar friskvårdsbidrag, tjänstepension och försäkringar.
Hos oss är varje konsult viktig och våra konsultchefer finns alltid till hands för att ge dig den support och vägledning du behöver under hela uppdragsperioden.