OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Strategisk handläggare till Sjö- och flygräddningen
med placering inom SAR Strategisk styrning
Sjöfartsverket har ett stort och viktigt samhällsansvar i att tillhandahålla och utveckla säkra, hållbara och effektiva sjövägar med service dygnet runt. Vid sjöolyckor och flygolyckor är det Sjöfartsverket som ansvarar för räddningstjänst, Search and Rescue (SAR), i nära samarbete med flera interna och externa aktörer. SAR Strategisk styrning är en verksamhetsgrupp inom Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddningsavdelning som ansvarar för att ge förutsättningar för sjö- och flygräddningen på regional, nationell och internationell nivå. Samverkan och utveckling är nyckelkomponenter för att uppdraget skall lyckas. Verksamhetsgruppen håller på att etableras och kommer bestå av gruppchef, två strateger, en beredskapssamordnare och åtta regionala SAR-samordnare.
Arbetsuppgifter
De arbetsområden som ingår i anställningen är inriktade mot att arbeta med säkerställande och vidareutveckling av SAR-systemet. Arbetsuppgifterna kommer bland annat bestå av att:
• bereda och ta fram underlag för strategiska beslut
• leda och/eller delta i utredningar och projekt
• delta i arbete med kris- och totalförsvarsplanering
• leda och/eller delta i arbete med planering av övningar
• representera verksamheten internt och externt såväl nationellt som internationellt
• ansvara för samverkan internt och externt
• omvärldsbevaka inom eget ansvarsområde
• stödja kollegor som är verksamma inom angränsande ansvarsområden
Samordningen och utförandet av arbetet inom ovanstående områden kommer att genomföras via enskilt arbete och i samarbete med andra. Förändringar av arbetsinnehållet kan komma att ske beroende på exempelvis omvärldsläget.
I uppdraget ingår tjänsteresor och geografisk rörlighet i en förhållandevis hög omfattning.
Vem är du?
Vi söker dig som har ett stort intresse för frågor inom Sjö- och flygräddning och Sveriges civila beredskap. För att passa för de uppdrag som ingår i anställningen förutsätts att du inspireras av och innehar förmåga att på ett drivande och interaktivt sätt arbeta med administrativa, utredande och utåtriktade uppdrag som bygger på ett nära samarbete med interna och externa parter.
Du innehar kvalificerad strategisk kompetens från tidigare anställning/uppdrag som exempelvis utgår ifrån en operativ bakgrund, gärna med inriktning mot flyg och/eller sjö. Operativ bakgrund från räddningstjänst och god kännedom och sjö- och flygräddning är meriterande.
Arbetsuppgifterna ställer krav på tidigare kvalificerad erfarenhet från projektledning och utredningsarbete tillsammans med god kännedom om civilberedskapssystemet och dess ingående aktörer.
För anställningen krävs utbildning på högskolenivå alternativt annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Utbildning med inriktning mot utredning och/eller räddningstjänstutbildning är meriterande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. De arbetsuppgifter och uppdrag som ingår i anställningen förutsätter att du är kommunikativ med hög social kompetens, personlig mognad och stresstålighet. Som person innehar du god förmåga till att kunna ta dig an och genomföra komplexa uppdrag på ett analytiskt, kreativt och strategiskt sätt. Du hanterar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift, innehar IT-kunskaper på den nivå som krävs för att kunna arbeta i olika administrativa system samt innehar körkort för personbil.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med bakgrundskontroll samt registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Varför ska du välja Sjöfartsverket?
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk, transportsektorn och räddningstjänstsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling samt sjö- och flygräddning.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas för anställningen.
Stationeringsort för anställningen är i första hand Göteborg men annan ort kan eventuellt vara möjligt utifrån särskild överenskommelse
Intervjuer beräknas att genomföras under september månad.
Upplysningar
Cecilia Wegnelius, Gruppchef Strategisk styrning SAR, 010-4785190, cecilia.wegnelius@sjofartsverket.se
Fackliga företrädare
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.
Registrera din ansökan senast den 31 augusti 2023.
Diarienummer: 23-03395
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.