OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum.
Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.
Kyrkokansliet i Uppsala, avdelningen för gemensamma funktioner
Svenska kyrkan har en årlig inköpsvolym på ca 8 miljarder kronor. Inköp och upphandlingar sker inom en mängd olika områden till exempel fastighet, resor, förbrukningsmaterial och livsmedel.
Vi strävar efter en affärsmässig och ansvarsfull inköpsverksamhet som tillför värde för verksamheten samt att ur ett inköpsperspektiv bidra till att kyrkans mål för etik, hållbarhet och god förvaltning uppnås.
Behovet och efterfrågan av gemensamma avtal är hög så därför behöver vi utöka med en inköpare som kan medverka i uppbyggnaden och stärka upp vår inköpsfunktion.
Arbetsuppgifter:
Du ska kunna identifiera, driva och slutföra förändringsprojekt inom kategoriområdena. Du har en nyckelroll med ansvar för planering, styrning, kartläggning, analys, upphandling, kommunikation (intern/extern), förhandling och utveckling. Du kommer att rapportera till kategorisamordnaren som blir din närmsta arbetsledare.
Övergripande innebär rollen:
• ta fram och genomföra strategier för olika kategoriområden
• leda och genomföra upphandlingar inom områdena
• följa upp och utveckla våra leverantörsrelationer
• följa upp miljö och klimatpåverkan
• optimera logistikflödet inom respektive inköpskategori
• förstå organisationens behov, etablera och utveckla samarbete med andra enheter inom Svenska kyrkan
• leda arbetet i ditt eget kategoriprojekt och ansvara för resultat och rapportering inom projekten
Kvalifikationer:
Du har ekonomiskt gymnasium med påbyggnadsutbildning som strategisk inköpare eller någon annan relevant högskoleutbildning. Du har minst 5 års arbetslivserfarenhet och erfarenhet av brett och kvalificerat inköpsarbete.
Du har förhandlingsvana och en dokumenterat god kommunikativ förmåga.
Meriterande är om du tidigare har jobbat med kategoristyrt inköp.
Som person bör du vara strukturerad och affärsmässig, men samtidigt ha en kreativ problemlösningsförmåga. Du behöver kunna arbeta självständigt och verkställa dina planer och samtidigt bidra genom att vara en ambassadör för förändring och utveckling inom dina kategoriområden.
Tillträde: Snarast möjligt.
Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av: Avdelningschef Anders Granberg eller kategorisamordnare Catarina Lönnerholm. De nås på tel 018-16 95 00.
Fackliga företrädare är Ulrika Nordenman (VISION), Fredrik Nilsson Björner (Jusek) och Anders Hedman (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.
Välkommen med din ansökan via knappen nedan senast den 8 januari 2017. Märk handlingarna med ref.nr 16/71 GEF.
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Rudin
Monica Henning
Gunilla Tegnelöv