Strategisk inköpare

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten:

När köpte du ett högspänningsställverk senast?

KL Industri AB utvecklar och tillverkar nätstationer i plåt och betong för mellanspänningsnätet. Modularitet, Flexibilitet och Design är ledande egenskaper i våra nätstationer. Förutom dessa egenskaper så är Kvalitet och Säkerhet en mycket viktig del i slutprodukten ut till våra kunder. KL Industri AB marknadsför sina nätstationer på den nordiska marknaden genom egen säljorganisation.



Vi söker nu en:



Strategisk inköpare



Kl-Industri erbjuder stora utvecklingsmöjligheter och stort eget ansvar i en central inköpsroll. Till den rollen söker vi dig som är driven och som brinner för att göra bra affärer utan att göra avkall på kvaliteten. I rollen som strategisk inköpare hos oss kommer du att arbeta för att identifiera ökade värden och bidra till att utveckla lönsamheten i produkten. Du kommer att vara ytterst ansvarig för utvärdering av leverantörer och förhandla leverantörsavtal, benchmarking av priser, kostnadsanalyser, operativa inköpsaktiviteter och driva interna projekt kopplade till inköpsfunktionen. Som strategisk inköpare har du huvudansvaret för att utveckla KL Industriers leverantörsbas samt fördjupa och förbättra samarbetet med leverantörer avseende pris, kvalitet, ledtider och leveransprecision. Du har det kommersiella ansvaret för avtal och priser. Arbetet sker i nära samarbete med operativt inköp och du är direkt underställd VD.



Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Dina huvudansvarsområden är att:

- Driva och leda det strategiska inköpsarbetet
- Sourcing av leverantörer
- Göra leverantörsbedömningar
- Utvärdering och optimering av leverantörer
- Utveckla befintliga leverantörer och finna nya

- Driva pris- och avtalsförhandlingar för att få den bästa affären med de bästa villkoren
- Utveckla, förankra och implementera inköpsstrategier med syfte att åstadkomma kort- och långsiktiga besparingsmål.
- Uppföljning av inköpspriser gentemot budget
- Kontinuerligt analysera marknadspriset på företagets produkter
- Medverka vid produktmässor

Tjänsten innebär cirka 50 resdagar per år till våra befintliga och nya leverantörer, i såväl Sverige som internationellt.



Din profil

För att vara framgångsrik i den här tjänsten är det viktigt att du har ett intresse för teknik- och produktfrågor. Vi söker dig som har 5-8 års erfarenhet från inköp- och supply chain management samt erfarenhet från att arbeta i en miljö med kontinuerligt förändrings och utvecklingsarbete.

Vi ser att du har;

- Högskoleexamen inom elektronik eller mekanik, eller likvärdig erfarenhet.
- Mycket goda kunskaper i engelska i tal och skrift
- Mycket god kunskap och erfarenhet av att bygga goda affärsrelationer
- Mycket god förhandlingsvana och avancerad kunskap i avtalsrätt
- Goda kunskaper i Officepaketet, framförallt Excel
- Erfarenhet av att arbeta med kostnadsreducerande aktiviteter
- Gedigen erfarenhet av kvalificerat inköpsarbete i internationell miljö

Du är analytiskt lagd med ett genuint intresse för att göra affärer. Du har också ett strategiskt tänk tillsammans med färdigheter i att ta saker i mål i rätt tid, till rätt kostnad och till rätt kvalitet. Vi ser att du är målinriktad, affärsmässig och har hög egen drivkraft. Du är självständig med god planeringsförmåga, och kan arbeta strukturerat. Du trivs i en roll med mycket eget ansvar och där du med din kunskap kan bidra till förbättringar. Du drivs också av att utmana och bli utmanad av existerande arbetssätt/lösningar och trivs med att finna nya angreppssätt och affärsupplägg. Självklart är du även är en trevlig kollega och bidrar till god stämning på arbetsplatsen och trivs med att samarbeta.



Ansök redan idag!

Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst.

Ansökan tar vi emot genom att du registrerar dig i vår databas. För mer information om uppdraget är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Örjan Högberg, telefon 013-470 80 91.



Välkommen till Unik Resurs!

Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång

Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.

Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.

Lycka till!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors

Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin

Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist

örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Unik Resurs i Sverige AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Strategisk inköpare till KL Industri AB
  • Publicerat: 15 oktober 2013

Besöksadress

Skyttegatan 2 58230 Linköping
None

Postadress

Djurgårdsgatan 56
Linköping, 58229

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

Operativ inköpare till Göteborg

Operativ inköpare till Göteborg

25 november 2024