OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta på Saab Saab är ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Vi är stolta över att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, något som alla medarbetare bidrar till. Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Saab har 13 300 medarbetare. Försäljningsintäkterna uppgår till 23 miljarder kronor. Forskning och utveckling motsvarar nära 20 procent av omsättningen. Din arbetsplats Electronic Defence Systems, ett affärsområde inom Saab, är en av världens främsta leverantörer av övervakningslösningar, flygelektronik samt system för att upptäcka, lokalisera och skydda mot hot. Du blir en del av avdelningen Strategiskt inköp som idag består av tretton personer vars främsta uppgift är att säkra affärsenhetens avtal med underleverantörer samt att stödja övriga enheter inom affärsenheten i inköpsfrågor. Din roll I rollen som Strategisk inköpare har du huvudansvaret för affärsrelationerna med ett antal av Saab Electronic Defence Systems systemleverantörer. Ansvaret innefattar att med långsiktighet driva och utveckla den affärsmässiga relationen och samtidigt säkerställa att leverantören uppfyller sina åtaganden. Du utgör primär kontaktyta mot leverantören och driver olika förhandlingsteam. Arbetet kännetecknas av många kontakter såväl inom företaget som med externa leverantörsföretag och innehåller utmaningar i form av kommersiellt leverantörsansvar, förhandling, relationsutveckling samt projektarbete. I rollen ingår att . driva förhandlingar med underleverantörer både självständigt och i grupp . författa och granska avtal exempelvis avsiktsförklaringar, leveransavtal, köpeavtal och samarbetsavtal. . identifiera och minska kommersiella risker i affärsenhetens åtaganden och att se till affärsenhetens åtaganden säkerställs i avtal med underleverantörer . stötta inköpsavdelningen kring upprättande av avtal och avtalsformuleringar Sammanfattningsvis ingår i rollen att minska kommersiella risker och att försäkra att affärsenheten får så bra villkor som möjligt i avtal med underleverantörer. Förhandlingar med underleverantörer är en viktig del av arbetsuppgifterna vilket innebär att tjänsten medför resor både inom och utanför Sveriges gränser. Dina kvalifikationer Du har en relevant examen för yrkesområdet och en mångårig erfarenhet av inköpsförhandlingar och avtal. Viktigt är också att du har ett starkt intresse för och en förmåga att kunna göra affärer. Meriterande är kompetens kring kommersiell avtalsrätt och upphandlingsprocesser. Vi värdesätter även om du har ett intresse för teknik. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska, ytterliggare språk är meriterande. Som person är du driven, analytisk, noggrann och har förmågan att kunna arbeta självständigt. Rollen innebär samverkan med olika delar av företaget och ställer därför höga krav på att du är utåtriktad och kommunikativ.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rickard Göransson, sektionschef
+46 8 580 856 14
Åsa Aldingsson, HR
+46 8 580 851 31
Clas Ekman
+46 8 580 853 56
Christer Gustavsson, rekryterande chef
+46 13 23 17 57, +46 730 345 412
Paula Törnvall, HR
+46 13 18 45 28
Anders Pettersson, rekryterande chef
+46 13 184288, +46 734 184288
Bernt-Ove Lindh, HR-utvecklare
+46 13-185610, +46 734-185610
Erik Gustavsson, handledare
+46 13 231612
Stefan Thuresson, rekryterande chef
+46 13-182714, +46 734-182714
Tomas Ireman, områdeschef
+46 13-182595, +46 734182595