Strategisk inköpare

Strategisk inköpare

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Vi söker nu två drivna och affärsmässiga strategiska inköpare, varav en med inriktning mot entreprenadupphandlingar, som tycker det är roligt och utvecklande att göra bra upphandlingar och vill bidra till kommunens utveckling inom inköpsområdet.

Vi är en centralt placerad avdelning som tillsammans driver och utvecklar inköpsverksamheten med målet att göra goda affärer. Vårt uppdrag är att utveckla och strategisk hantera den sammanlagda inköpsvolymen, genomföra upphandlingar åt kommunens förvaltningar och ansvarar för hela inköpsprocessen.

Inköpsavdelningen består i dagsläget av inköpschef, strategiska inköpare samt upphandlings- och inköpsassistent, totalt nio medarbetare. Vi är nu inne i en spännande utvecklingsfas där vi utöver dessa tjänster även behöver förstärka avdelningen med en inköpscontroller samt en e-handelssamordnare som ska leda implementeringen av e-handel i kommunen. Avdelningen hör till Kommunledningsledningsförvaltningen och inköpschefen ingår i förvaltningens ledningsgrupp.

ARBETSUPPGIFTER
Som strategisk inköpare har du ansvar för att självständigt leda och genomföra upphandlingar med skiftande komplexitet inom olika varu- och tjänsteområden eller entreprenader. Du arbetar med flera upphandlingar parallellt, med eget projektledaransvar, men samtidigt i nära samarbete med verksamheten. Du kommer få ett ansvar som kontaktperson mot en specifik förvaltning och framöver även ett kategoriansvar när vi implementerat det arbetssättet.

I arbetsuppgifterna ingår också att ge råd och stöd till organisationen i inköps- och upphandlingsfrågor, utbilda i inköpsregler, viss avtalsuppföljning samt aktivt medverka i avdelningens utvecklingsarbete samt övriga specifika ansvarsområden. I arbetet ingår även att hålla sig uppdaterad om upphandlingslagstiftning och omvärldsbevakning inom området.

Som strategisk inköpare hos oss kommer du att jobba i en grupp med mycket idéer och stort engagemang. Vi är ett gäng som vill kunna bolla saker med varandra, be om råd och hjälpa varandra. Vi drivs av ett starkt affärstänk och strävar hela tiden efter att utvecklas och prova nya idéer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har utbildning på högskole-/universitetsnivå eller yrkeshögskola inom upphandling, ekonomi, juridik eller annan likvärdig utbildning. Du kan också ha förvärvat motsvarande kunskaper genom längre arbetslivserfarenhet. Du har mycket god erfarenhet av att självständigt göra upphandlingar enligt LOU och kan hantera affärsjuridiska frågor i samband med upphandlingar. Du ha god förmåga att använda IT-stöd för upphandlingsprocessen samt Office-paketet. Vi har Visma TendSign som upphandlingsverktyg.

Vi tror att du är intresserad av samhällsfrågor och lockas av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi ser gärna att du har specialkompetens inom något upphandlingsområde alternativt har specialistkunskap inom upphandlingsjuridik.

För tjänsten med inriktning mot entreprenadupphandlingar krävs att du har god erfarenhet av entreprenadupphandlingar och är van att arbeta utifrån AMA:s referensverk och de Allmänna bestämmelserna inom byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader liksom inom tekniska konsultuppdrag.

För att lyckas i rollen som strategisk inköpare behöver du vara initiativrik och ansvarstagande samt ha ett strukturerat arbetssätt. Det är viktigt att du är noggrann och har en god analytisk förmåga och kunna se till helheten. Arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt, så att du har ett bra bemötande med god pedagogisk förmåga, god samarbetsförmåga och gillar att ge service är a och o. Du har lätt för att uttrycka dig korrekt i både tal och skrift och är lyhörd för verksamhetens behov.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Om det här låter som en beskrivning av dig hoppas vi att vi har väckt ditt intresse för oss. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Personuppgiftsansvariga nämnder för rekryteringen är kommunstyrelsen och rekryterande nämnd. Din ansökan sparas i 2 år. Om du blir anställd sparas din ansökan i din personakt. Dina personuppgifter kan komma att överföras till ett eventuellt anställningsavtal. Rättslig grund för att ta in dina personuppgifter är intresseavvägning. Ansökningarna hanteras av en extern leverantör. Om du anställs får du mer information om vad som gäller för dina personuppgifter i din anställning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Upphandlare till Kfast

Upphandlare till Kfast

19 november 2024

19 november 2024

19 november 2024

15 november 2024