OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Quant
Quant är världsledande inom industriellt underhåll. I närmare 30 år har vi förverkligat den fulla potentialen av underhåll för våra kunder. Från att inkludera god säkerhetspraxis och bygga rätt underhållskultur, till att optimera underhållskostnader och förbättra anläggningens prestanda – våra medarbetare gör skillnad! Vi brinner för underhåll och är stolta över att se att vi uppnår våra kunders mål på det mest professionella sättet.
Nordic Capital förvärvade ABB Full Service från ABB-koncernen i slutet av 2014, då hela verksamheten då flyttades över till det nya bolaget under namnet Quant. I dag har vi över 2500 medarbetare världen över....Vi söker nu en Strategisk inköpare för Region Europa. Du kommer i huvudsak att arbeta med att etablera och utveckla våra övergripande inköpsprocesser och rutiner och att driva harmonisering av dessa mellan funktioner och över landsgränserna. Det innebär också bland annat att utarbeta strategier, driva kontinuerligt förbättringsarbete, utveckla affärer, genomföra förhandlingar samt upprätta och implementera kostnadseffektiva ramavtal.
Runtom på våra olika orter har vi operativa inköpare där du kommer att ha en koordinerande roll och utveckla och sätta policys och mål för den interna inköpsorganisationen samt ansvara för utbildning för att säkerställa ett gemensamt arbetssätt.
Du rapporterar till Manager Business Control för Region Europa. Placering är Ludvika.
Arbetsuppgifter
• Utveckla och implementera guidelines och rutiner för inköp och avtal både lokalt och på europeisk nivå
• Utveckla inköpsprocesserna ur både ett strategisk och operativt perspektiv
• Nå uppsatta ekonomiska mål och ständiga förbättringar
• Driva och ansvara för att förhandla och aktivt utveckla Quants leverantörsvillkor utifrån uppsatta mål och behov för organisationen
• Utveckla vidare relationer med våra leverantörer för att främja stabilitet och fördelaktiga avtal
• Designa och implementera MRO-klassificeringar och rutiner och rapportering för detta
• Upprätta och ansvara för SLA och SOP
Kvalifikationer
• Högskoleexamen eller likvärdigt inom relevant område, tex. Ekonomi, strategiskt inköp
• Minimum fem års erfarenhet från strategiskt inköp i en global organisation
• Meriterande om du har en bakgrund inom tillverkande industri
• Tidigare erfarenhet från etableringar av inköpsprocesser på global nivå där du nått ett lyckosamt resultat
• Analytisk
• Förmågan och erfarenhet att leda andra mot ett gemensamt mål där uppföljning och dialog är en viktig faktor för att lyckas
• Förmåga att skapa och bibehålla goda nätverk och relationer inom och utom organisationen
• God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift.
Personliga egenskaper
Vi ser gärna att du ständigt strävar efter affärsmässighet och värdeskapande resultat. Vi uppskattar egenskaper som förändringsbenägen, drivande, strukturerad, tålmodig samt en god analytisk förmåga. Vidare så är du en prestigelös person som kan engagera och kommunicera på alla nivåer.