Strategisk Inköpare

Strategisk Inköpare

Arbetsbeskrivning

Försvarsmakten - Vi försvarar Sverige, landets intressen, vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer! Vill du bli en del av Försvarsmakten ”så att livet kan fortsätta som vanligt”?

Befattningen erbjuder
Vi värdesätter ömsesidigt förtroende och hos oss får du både ett eget ansvar och goda möjligheter att kompetensutvecklas. Hos oss får du möjlighet att arbeta med spännande arbetsuppgifter samtidigt som du bidrar till en säkrare omvärld och därtill bygger på din inköpskompetens.
Försvarsmakten har kommit långt inom kategoristyrning och är riktigt duktiga inom området. Vi erbjuder vi en dynamisk och spännande arbetsmiljö med fokus på affärsmässighet. Hos oss får du stort eget ansvar tillsammans med möjligheten att jobba i professionella team. Vi är ett hungrigt gäng som är prestigelösa, hjälpsamma och som värdesätter ömsesidigt förtroende.
Försvarsmakten erbjuder dessutom sina medarbetare möjlighet att träna tre timmar i veckan på arbetstid. 

Om enheten
Inköpsenheten ansvarar för Försvarsmaktens kommersiella verksamhet och kommer att bestå av fem avdelningar. Nu söker vi en strategisk inköpare till avdelningen Fastighet och arbetsplatsservice. Inköpsenheten realiserar de upphandlingar och affärer som behövs för att Försvarsmakten ska kunna bedriva verksamhet effektivt såväl strategiskt som operativt. Hela inköpsenheten arbetar utifrån ett kategoristyrt arbetssätt. Inköpsenheten ingår för närvarande i Försvarsmakten HR-centrum men från 1/1 2022 tillhör Inköpsenheten FMLOG och utökar från nuvarande fem till sex avdelningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som senior strategisk inköpare driver du upphandlingar självständigt och söker de samarbeten och svar som krävs för att lösa uppgiften. Rollen innebär att du stödjer uppdragsgivaren med kommersiell kompetens i samband med planering, genomförande, uppföljning och avslut av upphandlingar. Du medverkar i framtagandet av kommersiella strategier, utarbetar anbudsdokument, genomför anbudsutvärderingar och eventuella förhandlingar samt följer upp leverantörsavtal. Som strategisk inköpare förväntas du även bygga affärsrelationer med leverantörer och uppdragsgivare. Du ansvarar för att affärsmässigheten omhändertas i alla kund- och leverantörskontakter.

Kvalifikationer


• Relevant akademisk examen eller yrkesutbildning inom inköp, alternativt relevant kunskap och erfarenhet förvärvad på annat sätt
• Flera års erfarenhet från kvalificerat strategiskt inköpsarbete
• God användare av olika affärssystem och du är van att hantera MS Office
• Mycket god förmåga att uttryck dig korrekt och kärnfullt på svenska och engelska i både tal och skrift

Meriterande


• Erfarenhet och kunskap inom LOU, LUF eller LUFS
• Erfarenhet från kategoristyrt inköpsarbete
• Arbete med kund- och/eller leverantörsutveckling

Personliga egenskaper
Vi söker en drivande och ansvarstagande person som trivs med att samarbeta med andra för att uppnå resultat. Du är analytisk och strukturerad i ditt arbete. För att lyckas i rollen behöver du vara såväl tålmodig som resultatorienterad. Du är van att hantera flera parallella arbetsuppgifter och trivs med högt tempo. Du har förmågan att prioritera och är lösningsinriktad. Hos oss blir det viktigt att du kan arbeta självständigt och ha integritet.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningsform: tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Arbetsort: Boden
Tillträdesdatum: snarast enligt överenskommelse
Ett arbetsprov i samband med en andra intervju kommer att genomföras.

Upplysningar om befattningen
Kategoriledare Jonas Berglund, telefon 072-535 71 64
Avdelningschef Fastighetsdrift och arbetsplatsservice Urban Bengtsson 070-284 77 00 

Fackliga företrädare
SACO – Camilla Robertsson, Madeleine Bagge 
SEKO – Pia Almström 
OFRS – Kjell Tetzlaff  
OFRO – Arne Nilsson 
Samtliga nås via växeln: 0505 - 45 10 00

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senaste 2021-11-21. Din ansökan ska innehålla CV samt personligt brev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Urval och intervjuer kommer ske löpande.


Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmakten HR Centrum är en service- och supportfunktion som har ansvar över Försvarsmaktens gemensamma förvaltning och stödverksamhet inom service, administration och HR. Vi är cirka 680 medarbetare med verksamhet i 25 orter runt om i landet.

Varje dag och varje timme gör Försvarsmaktens medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försvarsmakten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 oktober 2021
  • Ansök senast: 21 november 2021

Liknande jobb


28 november 2024

Category Manager

Category Manager

28 november 2024