Strategisk inköpare

Strategisk inköpare

Arbetsbeskrivning

Södra fungerar som en bro mellan 52.000 familjeskogsbruk och den globala marknaden - understödd av det gemensamma ägandet som ger långsiktighet och ett unikt engagemang. Våra gemensamma funktioner är det som möjliggör ett så effektivt och värdeskapande arbete som möjligt ute i våra olika affärs- och verksamhetsområden, hela vägen från familjeskogsbruket till ett hållbart samhälle.

Vår avdelning Inköp Logistik och Transport står inför flera spännande uppdrag de kommande åren varpå vi nu utökar vårt team med ytterligare en Strategisk inköpare. Vill du ha ett varierat arbete där du får ha många kontaktytor och arbeta både operativt och strategiskt med inköpsprocesser? Då kan detta vara rollen för dig!

Dina arbetsuppgifter
I rollen som Strategisk inköpare kommer du att ha en central roll med koncernövergripande arbetsuppgifter och ansvarsområden. Din primära uppgift är att stötta upp och arbeta brett med flera områden inom logistik och transport där målet är att säkerställa att logistiktjänster och transporter är i balans och utvecklas i linje med verksamhetens förväntningar och krav.

Till dina huvudsakliga arbetsuppgifter hör att koordinera och delta i förhandlingar, utforma offertförfrågningar och avtal, vara behjälplig i framtagning av beslutsunderlag samt utgöra en nyckelroll i att utveckla interna och externa relationer. För att lyckas i din roll behöver du ha ett nära och engagerat samarbete med många olika intressenter.

I rollen utmanar du befintliga upplägg för att utveckla och effektivisera arbetssätt för aktuella varugrupper och kategorier. Du ges även möjlighet att forma rollen och delta i utvecklingsprojekt. Du kommer att ingå i en centralt organiserad inköpsorganisation som ansvarar för inköp inom hela Södra koncernen. Vi tror på stort engagemang men även på att hög trivsel och glädje i arbetet är grundförutsättningar för att göra ett bra jobb och nå uppsatta mål.

Din erfarenhet
Vi tror att du som söker har en avslutad eftergymnasial utbildning inom inköp, ekonomi, logistik eller annat relevant område. Alternativt innehar du motsvarande förvärvad kunskap genom arbetslivserfarenhet, exempelvis som inköpare, logistiker eller liknande. Det är meriterande med erfarenhet från inköp, affärsförhandlingar, logistik och/eller projektledning, men det är inget krav. Det är även meriterande om du kan tolka och utforma inköpsavtal.

Som person är du affärsmässig med ett genuint intresse för att utveckla och driva grupper och organisation mot uppsatta mål. Du är handlingskraftig, analytisk och systematisk i ditt arbete. Du har en hög grad av servicekänsla, god samarbetsförmåga och är trygg i dig själv, med en förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar. Som person är du förtroendeingivande och har förmågan att skapa långsiktiga relationer. Utöver detta har du:

- Mycket goda kunskaper i såväl svenska som engelska i både tal och skrift
- B-körkort
- God datorvana samt goda kunskaper i Microsoft Office.

Vi söker dig som har ambitionen, viljan och drivet att utvecklas hos oss. Vi är intresserade av både dig som har flerårig arbetslivserfarenhet och dig som är i början av din karriär och vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och ditt engagemang för tjänsten.

Sen känns det viktigt att betona att vi förstår att vi antagligen inte kommer att finna en person som uppfyller exakt samtliga av våra krav och önskemål ovan. Men vi är på jakt efter rätt person, och vi tror att den (du?) besitter i alla fall ett flertal av kvaliteterna ovan. Och kanske något mer som vi själva inte tänkt på? Berätta gärna för oss i din ansökan varför vi ska välja just dig.

Så här är det att arbeta på Södra
Hos Södra får du möjlighet att utvecklas på jobbet, samtidigt som du är med och bidrar till ett hållbart skogsbruk som skapar värde för människor och miljö. Vi är jordnära, engagerade och handlingskraftiga och agerar med fötterna på marken, örat mot omvärlden och blicken framåt. Vi sätter såklart också stort värde på ditt personliga engagemang och är måna om att du ska trivas och må bra. För din trygghets skull har vi kollektivtal och goda villkor, samt flera förmåner som du har nytta av både på jobbet och på fritiden. Mer information om våra förmåner hittar du här. (https://karriar.sodra.com/pages/formaner?utm_campaign=page_952375_cta_7402393&utm_content=https%3A%2F%2Fkarriar.sodra.com&utm_medium=cta-block&utm_source=teamtailor-page)

Placering
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Växjö, alternativt på någon av våra anläggningar i Väröbacka, Mönsterås eller Mörrum efter diskussion med rekryterande chef. Möjlighet till arbete på distans finns någon dag i veckan efter avklarad introduktion. Resor förekommer i tjänsten både internt till olika enheter inom Södra och externt till leverantörer.

Vill du veta mer?
För frågor om verksamheten eller tjänsten är du välkommen att kontakta Inköpschef Logistik och Transport Anders Ripström på 0470-894 54. För frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta vår HR-avdelning på 0470-895 00. Fackliga frågor hänvisas till:

- Ove Johanzon, Ledarna, på ove.johanzon@sodra.com
- Fredrik Dacke, SACO, på fredrik.dacke@sodra.com
- Rose-Marie Halldén, Unionen, på rose-marie.hallden@sodra.com

Ansök via länken nedan senast den 29:e januari 2023. Hoppas vi hörs snart!

Följ oss gärna på  Facebook (https://www.facebook.com/sodragroup/), Instagram (https://www.instagram.com/sodragroup/?hl=sv) #jobbapåsödra

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-supporten

HR direkt

HR

HR-avdelningen

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södra
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 januari 2023
  • Ansök senast: 29 januari 2023

Besöksadress

Skogsudden
None

Postadress

Skogsudden
Växjö, 35189

Liknande jobb


Inköpare / Purchaser

Inköpare / Purchaser

20 december 2024