OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en tjänst inom strategiskt inköp och vill utvecklas tillsammans med oss på BU Gripen Sustainment?
Din framtida utmaning
Som strategisk inköpare hos oss kommer du att vara en del av inköpsorganisationen och vara kommersiellt ansvarig för ett antal leverantörer och diverse upphandlingar för affärsenheten Gripen Sustainments räkning. I rollen säkerställer du kostnadseffektiva och kvalitetssäkrade strategier och inköp av olika typer av produkter. Du ansvarar även för att flöda alla relevanta krav till leverantörerna så som kundkrav, myndighetskrav och generella kvalitets-/miljökrav.
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:
* ställa ut offertförfrågningar och hantera offerter
* utveckla befintliga affärer med leverantörerna för att hitta optimal och kostnadseffektiv leveransförmåga
* göra kostnadsanalyser samt identifiera och kontinuerligt hitta kostnadsbesparingar
* teckna, vidareutveckla och förvalta leverantörsavtal
* ansvara för förhandlingar
* driva och medverka i olika tvärfunktionella team
Du kommer att upprätthålla leverantörsrelationer och utveckla affärsrelationerna med ett antal av våra leverantörer samt kontinuerligt utvärdera befintliga och potentiellt nya leverantörer.
Den du är idag
Du är affärsmässig i ditt arbete och har flerårig erfarenhet av strategiskt inköp med både nationella och internationella leverantörer vilket innefattar förhandling, kontraktsskrivning och leverantörsvård. För denna tjänst ser vi att du har högskoleutbildning inom teknik eller ekonomi/juridik, alternativt har du likvärdig dokumenterad erfarenhet av kvalificerat inköp. Ett stort teknikintresse samt erfarenhet av eftermarknadsavtal och dess flöden är meriterande.
Som vår nästa kollega är du prestigelös, drivande, initiativtagande samt kan leda dig själv och andra i rätt riktning för att nå uppsatta mål och resultat. Detta innebär en förutsättning i att du kan strukturera ditt arbete och vara flexibel i ditt tankesätt. Ditt nära samarbete med kollegor och övriga instanser förutsätter självklart en god laganda och samarbetsförmåga.
Då du kommer att arbeta i en internationell miljö krävs det att du behärskar engelska och svenska i såväl tal som skrift och kan kommunicera och utforma avtal, affärsbrev och annan korrespondens på ett professionellt sätt. Behärskar du något övrigt språk är detta ett plus.
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Vad du blir en del av
Affärsenheten Gripen Sustainment levererar supportlösningar som sträcker sig över hela Gripenflygplanets livslängd. Lösningarna kan se olika ut, vilket innebär ständigt pågående dialog med våra leverantörer och uppdatering av våra avtal för att möta nya kundkrav. På affärsenheten Gripen Sustainment kommer du bli en del av inköpsavdelningen som idag bland annat består av strategiskt inköp, leverantörsutveckling och leverantörskvalitet. Du kommer vara placerad i Linköping.
Din fortsatta egenutveckling är viktig för oss och vi kan ge dig möjlighet till kurser och utbildningar, vilket ger öppningar för att ta sig vidare inom företaget.
Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut.
If you aspire to help create and innovate whilst developing yourself in a challenging team setting, Saab may well have the perfect conditions for you to grow. We pride ourselves on a nurturing environment, where everyone is different yet we share the same goal - to help protect people.