OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekonomienhetens huvuduppgift är att ge verksamheten vid Skolverket stöd för en effektiv och ändamålsenlig ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av ekonomisk information såväl inom som utom myndigheten.
Strategisk inköpare
Är du en rutinerad inköpare som vill vara med och skapa en framtida inköpsorganisation som ska kunna stödja Skolverkets uppdrag?
Antalet regeringsuppdrag med korta tidsramar är många och inköp av olika typer av tjänster har fått en allt viktigare roll i genomförandet av uppdragen.
Skolverket söker nu en nyckelperson för att stärka kompetensen inom myndigheten som en strategisk inköpare.
Rollen är placerad inom ekonomienheten med 18 medarbetare varav 8 som arbetar med inköp och upphandling.
Arbetsuppgifter
Som strategisk inköpare utvecklar och stödjer du alla former av inköpsaktiviteter i nära samverkan med verksamheten. Du kommer inledningsvis arbeta inom två stora regeringsuppdrag med en omfattande budget.
Du blir en viktig länk för att uppnå samordningseffekter för Skolverkets totala inköp. Du ansvarar för att utveckla inköpsprocessen för våra projekt.
I rollen ingår arbetsuppgifter som
• inköps- och försörjningsplanering samt tidsplaner
• affärs- och behovsanalyser, kostnadsjämförelser och uppföljningar
• genomförande av olika anskaffningar, direktupphandlingar, avrop och upphandlingar
• konsult- och uppdragsavtal samt viss avtalsförhandling
• ansvar för externa samarbeten och leverantörsutveckling
• utveckling av inköpsprocesser och rutiner för projekten
Vi erbjuder ett spännande och mångsidigt arbete med stora möjligheter att påverka hur utvecklingen av inköp ska ske i projektform hos Skolverket.
Kvalifikationer
Du ska ha
• akademisk utbildning inom ekonomi eller logistik eller eftergymnasial utbildning inom inköp och upphandling
• minst tre års dokumenterad erfarenhet av att självständigt ha utvecklat strategiska inköpsprocesser
• erfarenhet inom upphandling av tjänster
• erfarenhet av projektledning eller arbetsledarerfarenhet
Det är meriterande om du har
• erfarenhet och kunskap om LOU och dess tillämpning
• kunskap inom kommersiella villkor och avtalsjuridik
• erfarenhet av att arbeta med upphandlingsverktyget TendSign
Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och vi förutsätter att du har mycket goda kunskaper i Office-paketet.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och ser gärna att du är strukturerad, har god samarbetsförmåga, är ansvarstagande och har lätt för att skapa kontakter för att kunna etablera inköpsrollen i nya forum.
Vi värdesätter även att du har en pedagogisk förmåga, en hög servicekänsla och kan sätta dig in i verksamhetens behov.
Ansökan och upplysningar
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Ansökan ska vara oss tillhanda senast den 14 augusti 2015
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Maj Götefelt(OFR/LF) tel. 08-527 334 28.
I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00