OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upphandlingssektionen, Juridik- och Affärsenheten, Förvaltningsavdelningen
Har du goda kunskaper inom LOU och vill utvecklas inom inköp? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsmiljö där du tillsammans med andra strategiska inköpare utifrån Regeringskansliets behov upphandlar varor/tjänster affärsmässigt, effektivt och i enlighet med gällande lagstiftning.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du kommer att arbeta med strategiskt inköp och vara kategoriansvarig för en inköpskategori där en viktig del är att inom kategorin uppnå största möjliga nytta för verksamheten och goda affärer. I rollen ingår att genomföra förstudier, marknadsanalyser samt att projektleda och genomföra offentliga upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar med tillämpning av LOU. Som strategisk inköpare ger du även råd och stöd till Regeringskansliets medarbetare i upphandlingsfrågor och bidrar i upphandlingssektionens utvecklingsarbete. Arbetet bedrivs i högt tempo med flera uppdrag parallellt. Inom sektionen arbetar vi mycket tillsammans för att utveckla vår verksamhet och arbetsglädje är viktigt för oss.
Juridik- och affärsenheten är en enhet inom Regeringskansliets förvaltningsavdelning där upphandlingssektionen är en av två sektioner. Upphandlingssektionen har ett övergripande ansvar för Regeringskansliets upphandlingar, det strategiska inköpsarbetet, rådgivning inom inköp samt för att utföra och stödja en god avtalsförvaltning. Sektionen arbetar kategoristyrt inom kategorierna IT och telekommunikation, intern service inklusive fastighetsrelaterade varor och tjänster, personal och kompetens, kommunikation och olika typer av utrednings- och andra tjänster till departementen. Upphandlingssektionen består för närvarande av tretton medarbetare; strategiska inköpare, inköpare, affärsjurister samt en inköpscontroller.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som antingen har en inköpsutbildning från yrkeshögskola eller en akademisk examen inom t.ex. juridik eller ekonomi, alternativt kunskaper förvärvade på annat sätt. Du har erfarenhet av att självständigt ha projektlett och genomfört upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar enligt LOU. Goda kunskaper inom LOU är ett krav. Erfarenhet av strategiskt inköpsarbete med kategoristyrning eller liknande metod är meriterande, liksom erfarenhet av projektbaserat arbetssätt/projektledning. Det är ett plus om du har erfarenhet inom ett eller flera av följande områden: IT-upphandling, entreprenadupphandling, LUFS och/eller dynamiska inköpssystem. Har du erfarenhet av arbete på Regeringskansliet är det också meriterande.
Dina egenskaper
Du är driven, serviceinriktad, initiativrik och gillar utveckling. Du har en mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Du förstår komplicerad text och kan kommunicera upphandlingsfrågor på ett pedagogiskt sätt. Rollen som strategisk inköpare ställer krav på att du kan driva dina egna ärenden självständigt samtidigt som arbetet i stor utsträckning sker i samverkan med verksamheten, vilket gör att det är viktigt att din samarbetsförmåga är mycket god. Vidare är du strukturerad, har en god analytisk förmåga samt förmåga att arbeta utvecklingsinriktat. Du har fokus på hur inköp och upphandling kan bidra till verksamhetens mål.
Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde snarast möjligt enligt överenskommelse.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Pernilla Gertéll, på 08-405 22 17. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Lage Åsman på telefonnummer 08-405 97 94. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Karina Åbom-Engberg för ST och Lars Vestberg för Seko. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 mars 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35