OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Wabtec - Moving and improving the world
Faiveley Transport Nordic AB ingår i Wabtec Corporation, en systemleverantör till den internationella järnvägsindustrin. Företaget grundades för över 100 år sedan och är en av de ledande aktörerna inom den nordiska tågbranschen. Som serviceleverantör tillhandahåller vi, utöver cirkulära tjänster/produkter till tågbranschen, bland annat elektrifiering och logistikoptimering av hamnar. Vi är dessutom världsledande leverantör av blockbromsar och bromsregulatorer som exporteras till många olika typer av tågprojekt globalt. Företaget har idag 200 anställda verksamma inom försäljning, projektledning, konstruktion, utveckling, tillverkning, service och underhåll samt supply chain & inköp, ekonomi, HR och kvalitet. Företaget åtnjuter en fin tillväxt sedan flera år och omsätter idag över 500 MSEK.
Wabtec erbjuder ett brett produktsortiment bestående av olika delsystem för tåg, industriella lösningar, loktillverkning samt underhållsservice till kunder runtom i världen. Wabtec Corporation har sitt huvudkontor i Pennsylvania, och har idag ca 27 000 anställda.
Din roll som strategisk inköpare
Vi söker dig som vill ta ett övergripande ansvar för leverantörsprestandan utifrån ett fullständigt QCD perspektiv. Som inköpare ansvarar du för affärsmässiga upphandlingar och strategier inom utvalda sortimentsgrupper. Du kommer att söka och välja leverantörer, begära in offerter samt sköta förhandlingar av kommersiella villkor och logistiska lösningar. Vidare kommer du att utveckla vår leverantörsbas mot uppsatta mål och utveckla leverantörsrelationen för ett långsiktigt samarbete.
I inköpsrollen verkar du även som projektinköpare i olika kundprojekt samt ingå i tvärfunktionella projektgrupper där du ansvarar för det affärsmässiga och operativa arbetet inom projektet gentemot externa leverantörer.
Vår befintliga leverantörsbas är global med en tyngdpunkt på Europa, vilket innebär att det i tjänsten ingår en del resor och att inköpsarbetet bedrivs i samarbete med kollegor på andra Wabtec bolag runtom i världen.
Vem är du?
För att passa rollen och ha roligt som inköpare tror vi att du är en person som är van att förhandla och en utmärkt kommunikatör med god förmåga att knyta och vårda goda relationer med människor såväl externt som internt. För att lyckas i din roll bör du vara självgående, proaktiv och resultatorienterad med ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Som person är du noggrann, engagerad, ansvarstagande med ett sinne för humör.
Du har god analytisk förmåga, är initiativrik och har en helhetssyn med fokus på total kostnad och hållbarhet.
Vi vill gärna att du har följande utbildning och erfarenhet
- Universitets-/Högskoleutbildning inom ekonomi, inköp eller teknik.
- Meriterande med 3 års relevant arbetslivserfarenhet av kvalificerat inköpsarbete
- God erfarenhet av förhandlings- och avtalshantering
- God kunskap i office paketet. Meriterande med Power BI kunskap.
- Du ska kunna läsa, förstå och diskutera ritningar med våra leverantörer
- Flytande i svenska och engelska i tal och skrift
- Meriterande med erfarenhet av M3
- Meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i projektform samt gärna ha arbetat med change management.
Intresserad?
Bra - du som lyckas knipa platsen kommer att få möjligheten att jobba med fantastiska kollegor och att arbeta självständigt med frihet under ansvar på ett spännande företag.
Tjänsten ska tillsättas omgående, så stämmer ovan in på dig är du varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vi går igenom ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan 30 april som är sista ansökningsdag. Vikariatet är fram till februari 2022 med eventuell chans till förlängning.
Känner du någon annan som skulle vara perfekt för rollen? Dela gärna annonsen!