OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du gått och funderat på hur du kan göra skillnad i människors vardag och att arbeta för Polisen? Vill du arbeta i en organisation där du, oavsett roll, är ständigt aktuell och en del av en viktig samhällsfunktion? Drivs du av att få genomföra stora, komplicerade och spännande upphandlingar inom it-området och leverera något som gör skillnad, på riktigt? För att ge ett smakprov på vad tjänsten kan innebära; de senaste åren har gruppen It-upphandling upphandlat persondokument (Sveriges nya pass) inklusive tillhörande utrustning, operatörstjänster för hela landets polisanställda, radioutrustning, klientutrustning, betallösning, konsultförmedlartjänst, licensförsörjning, audio- och video-utrustning och ett stort antal systemstöd för att nämna några. Vi hoppas att du vill söka tjänsten och ser fram mot att få träffa dig.
ARBETSPLATSBESKRIVNING
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
IT-avdelning
Som anställd på polisens it-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt förse hela Polismyndigheten och dess drygt 34 000 medarbetare med produkter och tjänster inom it, vilket är till stor nytta för användarna och medborgarna.
I dagsläget består it-avdelningen av cirka 1000 medarbetare som tillsammans sköter inköp, utveckling, drift och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden.
It-inköp
Sektionen It-inköps uppdrag är att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polismyndigheten samt bidra till att polisens övergripande mål uppfylls på ett rättssäkert sätt.
It-upphandling
Gruppen It-upphandling inom sektionen It-inköp består av strategiska inköpare samt gruppchef. Gruppen ansvarar för polisens samtliga offentliga upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar inom it- och telefoniområdet, vilket även inkluderar entreprenader inom it-området.
ARBETSBESKRIVNING
Vi söker nu ytterligare strategiska inköpare till vårt drivna team. Hos oss på It-upphandling får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta inköpsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten. Vi söker dig som vill vara med och driva polisens inköp inom it och telefoni framåt och tillsammans med kollegor arbeta med att förbättra och utveckla det it-stöd och -verktyg som våra poliser behöver för att kunna ge ökad säkerhet för våra medborgare.
I din roll som strategisk inköpare ansvarar du för att:
Ge löpande rådgivning och stötta i inköpsfrågor.
Leda, planera, genomföra och administrera it-upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från ramavtal i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).
Representera Polismyndigheten vid samordnade inköp mellan myndigheter.
Genomföra omvärldsanalyser genom marknadsdialoger, Request for Information (RFI) och liknande.
Delta i behovs- och kravställningsarbetet utifrån ett inköpsperspektiv och genomföra omvärldsanalyser, ta fram upphandlingsstrategier, upphandlingsdokument och tidplaner m.m.
Genomföra förhandlingar med leverantörer kopplade till inköp.
Följa upp och utvärdera genomförda inköpsuppdrag samt delta och stödja vid implementation av avtal.
Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet samt bidra i sektionens och gruppens utvecklingsarbete.
Vid behov genomföra myndighetsinterna utbildningar i inköpsfrågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, alternativt YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande längre utbildning om minst två (2) år som Polismyndigheten anser relevant för arbetet med kvalificerade upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar.
Flerårig dokumenterad erfarenhet av att självständigt planera, genomföra och utvärdera kvalificerade upphandlingar.
Erfarenhet av att upprätta avtal i anslutning till genomförda upphandlingar.
Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.
God förmåga att formulera dig i tal och skrift på engelska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
Att självständigt leda och genomföra kvalificerade upphandlingar för offentlig verksamhet.
Upphandlingar inom it-och telekomområdet, från privat eller offentlig sektor.
Förhandlingserfarenhet.
Entreprenadområdet (ABT) då en del av it-inköpen hanteras som entreprenader.
Arbete i en större organisation med >3000 anställda.
Upphandlings- och/eller avtalsjuridik.
LOU och/eller lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet.
Kunskapsöverföring till verksamhet på ett strukturerat sätt.
Personliga egenskaper
Arbetet ställer krav på att du har en god analytisk förmåga samt är noggrann, strukturerad och självgående. Du är initiativrik, prestigelös, resultatinriktad och drivande med hög integritet. Du har god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor. Att du behärskar ”hantverket” ser vi som en självklarhet.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet och personliga egenskaper då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du tydligt beskriver hur du uppfyller de kvalifikationer som efterfrågas.
Det är krav på svenskt medborgarskap för denna tjänst.