OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för din nästa tjänst inom inköp och vill arbeta i en internationell miljö?
Din framtida utmaning
Som strategisk inköpare, med inriktning mot säljkampanjer inom Gripenplattformen och affärsstöd till övriga strateger, hos oss kommer du att vara en del av inköpsorganisationen och vara kommersiellt ansvarig vid upphandling av underhållslösningar till affärsenheten Gripen Supports olika säljkampanjer. I rollen säkerställer du kostnadseffektiva och kvalitetssäkrade strategier och inköp i samarbete med både kampanjteamen och övriga strategiska inköpare.
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:
* agera gränsyta mellan kampanjteamen och strategiskt inköp
* vara sammanhållande för avdelningens olika uppdrag inom pågående kundkampanjer
* ställa ut anbudsförfrågningar och hantera anbud för våra potentiella samarbetspartners inom aktiva kundkampanjer
* teckna, vidareutveckla och förvalta leverantörsavtal
* ansvara för förhandlingar
* driva/medverka i tvärfunktionella team
Du kommer att upprätthålla, och utveckla, affärsrelationerna med våra nyckelpartners samt kontinuerligt utvärdera potentiellt nya partners i länder där Gripen Support driver kampanjarbete.
Den du är idag
Vi söker dig som har en bakgrund inom Gripensystemet, förmodligen har du jobbat med kommersiella frågor inom marknad, kampanj eller strategiskt inköp. För att snabbare komma in i rollen är det en fördel om du har kunskaper om supportlösningar, men det är inget krav. Då detta är en senior roll behöver du ha ledaregenskaper och flerårig arbetslivserfarenhet.
För oss är det viktigt att du kan fokusera, lyfta blicken och tänka utanför ramarna för att generera resultat. Du kommer att behöva jobba med otydliga förutsättningar och själv ha höjden att skapa struktur och inriktning. I rollen har du många kontaktytor, därför är det av stor vikt att du har god kommunikationsförmåga. Du säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter för att nå framgång för projektet som helhet.
Du är affärsmässig i ditt arbete och har flerårig erfarenhet av kommersiellt arbete med internationella samarbetspartners vilket innefattar förhandling, kontraktsskrivning och relationsbyggande.
För denna tjänst ser vi att du har högskoleutbildning inom teknik eller ekonomi/juridik, alternativt har du likvärdig dokumenterad erfarenhet. Ett stort teknikintresse samt erfarenhet av eftermarknad och dess flöden är meriterande.
Som vår nästa kollega är du en prestigelös, drivande, initiativtagande samt kan leda dig själv och andra i rätt riktning för att nå uppsatta mål och resultat. Detta innebär en förutsättning i att du kan strukturera ditt arbete och vara flexibel i ditt tankesätt. Ditt nära samarbete med kollegor och övriga instanser förutsätter självklart en god laganda och samarbetsförmåga.
Då du kommer att arbeta i en internationell miljö krävs det att du behärskar engelska och svenska i såväl tal som skrift och kan kommunicera och utforma avtal, affärsbrev och annan korrespondens på ett professionellt sätt. Behärskar du något övrigt språk är detta ett plus.
Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.
Vad du blir en del av
Support and Services, ett affärsområde inom Saab AB (Publ.), levererar ett brett utbud av tjänster och integrerade supportlösningar till kunder inom försvar och på kommersiell marknad för kostnadseffektiv support av system och plattformar under hela livscykeln.
Affärsenheten Gripen Support levererar supportlösningar som sträcker sig över hela Gripenflygplanets livslängd. Lösningarna kan se olika ut, vilket innebär ständigt pågående dialog med våra leverantörer och uppdatering av våra avtal för att möta nya kundkrav.
Vi är nu inne i en spännande fas där vi inom kort ska driftsätta den nya flygplansplattformen "JAS 39 Gripen E" i två länder samtidigt som det pågår stora säljkampanjer i ytterligare ett antal länder. Nu pågår ett intensivt arbete med att säkra underhållslösningar för befintliga kunder tillsammans med våra leverantörer och partners. Parallellt med det arbetar vi även tillsammans med våra stora leverantörer för att säkra bästa möjliga supportlösningar till kampanjarbetet.
På affärsenheten Gripen Support kommer du bli en del av avdelningen för strategiskt inköp som idag består av knappt 15 strategiska inköpare. Du kommer vara placerad i Linköping.
Din fortsatta egenutveckling är viktig för oss och vi kan ge dig möjlighet till personlig utveckling, vilket ger öppningar för att ta sig vidare inom företaget efterhand.
Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut. Sista ansökningsdag 2021-03-07.
Vi ser fram emot din ansökan!
Om Saab
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 17 000 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling.
Kontaktinformation:
Tommy Fransson, rekryterande chef:+46 102164278
Kontaktpersoner på detta företaget
Rickard Göransson, sektionschef
+46 8 580 856 14
Åsa Aldingsson, HR
+46 8 580 851 31
Clas Ekman
+46 8 580 853 56
Christer Gustavsson, rekryterande chef
+46 13 23 17 57, +46 730 345 412
Paula Törnvall, HR
+46 13 18 45 28
Anders Pettersson, rekryterande chef
+46 13 184288, +46 734 184288
Bernt-Ove Lindh, HR-utvecklare
+46 13-185610, +46 734-185610
Erik Gustavsson, handledare
+46 13 231612
Stefan Thuresson, rekryterande chef
+46 13-182714, +46 734-182714
Tomas Ireman, områdeschef
+46 13-182595, +46 734182595