Strategisk inköpare med ansvar för kommunikationsområdet, Hornstull

Strategisk inköpare med ansvar för kommunikationsområdet, Hornstull

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter.

Vi gör pensioner enklare


Har du goda kunskaper om inköp och upphandling i enlighet med LOU samt är intresserad av kommunikationsområdet? Då kan vi erbjuda dig ett stimulerande arbete i trevliga lokaler vid Hornstull.

Vi söker nu dig som är en erfaren inköpare för att ersätta en av våra inköpare som går vidare mot nya utmaningar.
Tjänsten som strategisk inköpare är placerad i Stockholm, där cirka 500 av myndighetens omkring 1500 medarbetare finns. Inköpsfunktionen hör till den administrativa avdelningen vilken består av 35 medarbetare fördelat på tre enheter.

Inköpsfunktionen ingår inköps-, fastighets- och arkivenheten och består av fyra inköpare som driver och genomför upphandlingar och avrop i nära samarbete med verksamheten samt bistår i upphandlings- och inköpsfrågor. Majoriteten av våra inköp avser tjänster, och vi använder oss av inköpssystemet Visma tendsign.

Tjänsten innebär att du kommer att arbeta både strategiskt och operativt. För att lyckas i ditt arbete bör du vara skicklig på att skapa relationer, vara engagerad och drivande i ditt arbete. Främst leder och genomför du upphandlingar och avrop av varierande omfattning och komplexitet enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Utöver detta ger du verksamheten stöd och råd i inköpsfrågor samt arbetar med leverantörskontakter och uppföljning. Du är även delaktig i verksamhetsutveckling av inköpsarbetet och inköpsfunktionen.

Som inköpare kommer du, förutom att genomföra upphandlingar, ha rollen som kontaktperson gentemot en eller flera avdelningar på myndigheten. Du kommer bland annat att ansvara för inköp av varor och tjänster inom området kommunikation och vara kontaktperson på inköpsfunktionen gentemot kommunikationsavdelningen. Kommunikationsavdelningen ansvarar för Pensionsmyndighetens varumärke, budskap, Orange kuvert, webbplats och intranät. Upphandlingar inom området rör allt från kommunikationsbyråer, reklambyråer och mediabevakning till tryck och utskick av Orange kuvert.

Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som:
- har relevant akademisk utbildning, exempelvis inom juridik, ekonomi, statsvetenskap eller motsvarande, alternativt avslutad yrkeshögskoleutbildning inom upphandling/inköp
- har minst 3 års erfarenhet av att ha genomfört egna konsult- och/eller tjänsteupphandlingar, av olika omfattning och komplexitet
- har goda kunskaper om LOU
- kan uttrycka dig mycket väl på svenska, både skriftligt och muntligt

Det är meriterande om du har:
- erfarenhet och intresse av inköp inom kommunikationsområdet
- erfarenhet av systemfrågor, som objektspecialist eller motsvarande.
- erfarenhet av upphandling/avrop inom stat, kommun, landsting, statligt bolag eller liknande.


Egenskaper:
Du har en mycket god kommunikativ förmåga och är bra på att bygga goda relationer och samarbeta med både dina närmaste kollegor och med övriga i verksamheten. Du arbetar strukturerat och är mycket bra på att producera kvalitativa skriftliga dokument. Du är initiativtagande och har en lösningsfokuserad attityd med fokus på hur inköp och upphandling kan bidra till verksamhetens mål.

Vi lägger särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.


Övrigt:
Anställningen är tillsvidare, på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är Stockholm. Arbetet kan innebära enstaka resor till våra kontor i övriga landet.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass 3.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.



För mer information:
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta:
enhetschef Anna Drougge, tel. 072-210 25 14

Fackliga representanter:
Linda Modin, Saco, tel. 010- 454 33 36
Helena Blomkvist, ST, tel. 010-454 28 53


Välkommen med din ansökan senast 26 oktober 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-113.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 oktober 2020
  • Ansök senast: 26 oktober 2020

Liknande jobb


Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024