Strategisk inköpare rekryteras till Region Östergötland

Strategisk inköpare rekryteras till Region Östergötland

Arbetsbeskrivning

I rollen som Strategisk inköpare för tjänsteområdet IT & Kommunikation kommer du att arbeta med inköp av vårdsystem såväl som stödsystem. Du ansvarar för hela inköpsprocessen och har ett nära samarbete med upphandlingsgrupper från olika verksamheter inom regionen. Vi strävar efter att ge dig som strategisk inköpare både ansvar och handlingsutrymme.

Centrum för Inköp, service och logistik ansvarar för Region Östergötlands samlade Inköps- och materialförsörjningsfrågor. Vi är en strategisk funktion som organisatoriskt är placerat i Regionledningskontoret. Vi arbetar brett med Inköp inom regionens alla verksamheter, där hälso- och sjukvård är den största men också regional utveckling, fastighet och Facility Management, IT, stadsbibliotek och naturbruksgymnasium är verksamheter vi stöttar. Vårt mål är att vara en effektiv inköpsorganisation med fokus på affären!

Vi söker nu strategisk inköpare inom IT & Kommunikation som vill vara med och bidra till hälso- och sjukvård i världsklass!

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Som Strategisk inköpare för tjänsteområdet IT & Kommunikation kommer du att arbeta med inköp av vårdsystem såväl som stödsystem. Du har ansvar för hela inköpsprocessen, vilket innebär arbete med behovs- och marknadsanalys, anbudsförfrågan, utvärdering, förhandling samt uppföljning av avtal. Du agerar också rådgivare till de olika verksamheterna inom Region Östergötland i strategiska upphandlings- och inköpsfrågor.

Arbetet sker konsultativt i nära samarbete med upphandlingsgrupper från olika verksamheter inom regionen. I uppdraget ingår också att ansvara för kontakter med leverantörer inom relevant område. Vi strävar efter att ge dig som strategisk inköpare både ansvar och handlingsutrymme.

Profil

För att vara framgångsrik i rollen Strategisk inköpare ser vi att du har akademisk examen som civilingenjör, civilekonom, jurist eller affärsjurist eller annan jämförbar utbildning. Vidare har du några års arbetslivserfarenhet inom relevanta yrkesområden samt att du har några års erfarenhet av inköp inom IT-området avseende hårdvara och IT-tjänster.

Tidigare erfarenhet av upphandlingar är meriterande.

Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Vidare ska du ha goda kunskaper i Officepaketet och vara van att arbeta i olika system.

Ditt strukturerade och initiativtagande arbetssätt kombinerat med ditt intresse och förståelse för ekonomi, juridik och politik skapar ett strategiskt tänkande och en fallenhet för goda affärer. Du håller en hög grad av affärsmässighet med förmågan att agera som kommersiellt stöd till beställarna samt att hantera komplexa affärsprocesser. Din affärsmässighet kombineras med förmågan att tillämpa och tolka relevanta lagar och regelverk, tex LOU och hälso- och sjukvårdslagen.

Samt har du en god analytisk förmåga, då marknaderna är komplexa och det är viktigt att kunna analysera omvärlden/marknaden, för att samla in interna krav och baserat på detta identifiera förbättringspotential.

Du värdesätter samarbete, öppenhet och tydlig kommunikation. Vi lägger stor vikt vid din personlighet.

Vad erbjuder Region Östergötland dig?

Du får en viktig roll i den spännande utvecklingsfas som verksamheten befinner sig i med syfte att skapa en inköpsorganisation som arbetar med kategoristyrt inköp. Du kommer att få bidra i arbetet med att utveckla affärsmässighet, struktur och rutiner för hela inköpskedjan, från analys, genom upphandling till uppföljning och utveckling av avtal. Vår organisation präglas av stor drivkraft, tydligt utvecklingsfokus samt ett öppet och kreativt samarbetsklimat.

Region Östergötland ligger i framkant gällande teknikutveckling, AI, digitalisering och andra spännande fokusområden kopplade till framtidens hälso- och sjukvården. I rollen som strategisk inköpare får du vara med och göra skillnad på riktigt i det viktiga arbetet att förvalta medborgarnas resurser på bästa sätt.

Vi vill också främja våra medarbetares möjlighet till balans i livet. Generösa friskvårdsmöjligheter, bra förmåner, möjlighet till distansarbete och flexibla arbetstider är också en del av erbjudandet. Inköp, Service och logistik är placerad mitt i centrala Linköping i trevliga och moderna lokaler.

Ansökan

Är du intresserad av tjänsten? I den här rekryteringen samarbetar Region Östergötland med Jefferson Wells. För mer information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Eva Wisth på 011-19 18 97 eller eva.wisth@jeffersonwells.se

Välkommen med din ansökan senast 20 oktober.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jefferson Wells
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 september 2022
  • Ansök senast: 20 oktober 2022

Liknande jobb


Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024