OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Erbjudande
Vill du vara med och växa med oss när vi nu utökar vårt team Category & Procurement med en Strategisk Inköpare? Du blir en del av ett entreprenöriellt svenskt företag som ingår i en internationell koncern som växer. Vi har nu flera utvecklingsprojekt i pipen, där ett av dem är vårt nya lager och också flera digitala satsningar parallellt med detta.
Ditt fokus
Du kommer ingå i ett team med 16 kollegor med olika roller och inköpsfunktionen rapporterar till Chef för Strategiskt Inköp. De huvudsakliga ansvarsområden som ingår är ansvara för kontakten med våra leverantörer, ansvara för våra kalkyler är uppdaterade, inprisförhandlingar och bevaka och följa upp leverantörsinvesteringar samt utveckla logistik- och supplyvillkor där du också aktivt deltar i vårt ständiga förbättringsarbete. Var med och bidra i denna breda och strategiskt viktiga roll i vår strävan att vara en genomförandekultur. Där vi vill göra skillnad för våra kunder på kort och lång sikt för våra kunder och samarbetspartners.
Exempel på arbetsuppgifter:
· Utveckla kategori-/årsstrategi för inköpsförhandling och EMV-utveckling
· Säkerställa korrekta kalkyler ex. fraktvillkor, priser enligt satta riktlinjer.
· På eget initiativ eller på målpris driva prisförhandlingar löpande för att ge Menigo marknadens bästa inpris
· Driva eller bidra till Constellation/SMSI-upphandlingar med våra europeiska samarbetspartners
· Stödja och driva anbudsstödsförfrågningar för större kunder eller erbjudanden
· Förbättra leverantörsbonusar då det finns möjlighet till leverantörsinvestering
· Logistikvillkorsförhandling/förbättring (lagerdagar, kvantitetskrav)
Hur skapar vi succé
Vi tror att du har minst eftergymnasial utbildning inom inköp och/eller upphandling eller har förvärvat motsvarande erfarenheter i arbetet. Du är analytisk och uthållig och har tålamod och förståelse för andra kulturers sätt att göra affärer. Det är viktigt att du i denna roll förstår din del i helheten av affären och ditt bidrag till att vi kan leverera bästa möjliga slutresultat till våra kunder. Eftersom vi arbetar i en snabbrörlig miljö så behöver du gilla ett högt tempo och att ha många kontaktytor såväl internt som externt. Du trivs i en samarbetskultur och har erfarenhet av att ha arbetat med förändrings- och förbättringsarbete. Du behöver vara lösningsorienterad och ha en can-do attityd, där du tar ägandeskap över de uppgifter som du ansvarar för.
· Flera års erfarenhet av framgångsrika förhandlingar och framtagande av avtal
· Kunskaper inom avtalsjuridik
· Erfarenhet av att ha arbetat med snabbrörliga konsumentvaror
· Erfarenhet av att ha arbetat i något större affärssystem som exempelvis ASW
· Erfarenhet av att arbeta gentemot Asien
· Goda kunskaper i analys och kalkylering
· Goda kunskaper i Officepaketet och särskilt Excel
Vår kultur
Vi på Menigo tror att den goda måltiden har kraften att bygga broar mellan människor och skapa hälsa och tillväxt i samhället. För att göra det möjligt behöver vi medarbetare som arbetar tillsammans, har en bredd i erfarenheter, kunskap och bakgrund och delar vår passion för mat. Nu bygger vi för framtiden - och du kan bli en del av den!
Om oss
Grunden till det vi är idag lades redan 1969 då ICA förvärvade familjeföretaget Wickmans i Malmö. När Nordic Capital några decennier senare köpte upp det som då var ICA Meny 2006 skapades Menigo.
År 2010 skedde ytterligare förändringar och Menigo blev en del av Europas ledande foodserviceaktör, Brakes Group. Sex år senare blir Brakes Group och Menigo en del av världens ledande foodserviceaktör, Sysco. Sysco grundades också 1969 i Houston, Texas. Vi som koncern har kunder i både Europa, USA och Kanada är också en av världens största matdistributörer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sofia huhta