OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania genomgår nu en förvandling från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
Ta tillfället i akt och kom med i vårt fantastiska team. Hos oss kommer du att fokusera på ständiga förbättringar för att leverera premiumprodukter till våra slutkunder. Det här är ett spännande nästa jobb om du söker det bästa av två världar, kommersialism med tekniska aspekter och att arbeta i ett internationellt företag, som driver skiftet för en hållbar framtid.
Commercial Operations inom inköp etablerades för att påskynda integrationen av inköpsaktiviteter inom Scanias världsomspännande försäljnings- och serviceorganisation. Uppgifterna som ligger framför oss är ambitiösa med tuffa mål om ledtidsminskningar, besparingar och värdeskapande, som ska uppnås genom paketering av volymer, standardisering mellan olika länder, synergi mellan Scanias produkt och leverantörsprodukt samt förbättra servicen till våra kunder. Vi söker nu en Strategisk inköpare till vårt Centrala team i Södertälje.
Teamet
Vi är ett bra och roligt team. Vi har alla vårt eget ansvar att driva, men nyckeln för oss är att alltid stötta och lära av varandra. Kollegorna i teamet är fokuserade på råvaror för det globala servicenätverket t.ex. verkstadsutrustning, IS/IT, Resor och Facility management.
Gillar du en ledare som värderar rak kommunikation, tydlighet och humor högt?
Jag har varit ledare i 30 år inom olika typer av verksamheter och branscher. De senaste femton åren har jag arbetat som ledare här på Scania, först inom IT och nu på Inköp.
Det som gör att jag trivs på Scania är den fina sammanhållningen vi har och att jag som ledare ges möjlighet att utmanas och utvecklas tillsammans med mina medarbetare. En av anledningarna till att många av oss väljer att stanna på Scania är att vi kan anta utmaningar inom olika delar av vår verksamhet, vilket gör att vi kan bygga vidare på den kunskap och erfarenhet vi har. Respekt för individen, att ta vara på våra olikheter och erfarenheter är grunden för att vi ska lyckas tillsammans. Att säga vad vi tycker och våga testa nya alternativ är också en förutsättning för att vi ska trivas, utvecklas och leverera tillsammans.
Jobbet
Som strategisk inköpare kommer du att ansvara för utveckling och genomförande av inköpsaktiviteter i hela Scania. Du kommer att ansvara för vissa upphandlingsområden t.ex. servicedrift och IS/IT. För dessa områden kommer du aktivt att arbeta med segmentstrategier, inköpsplaner och driva aktiviteter. För att bli framgångsrik i denna roll behöver du vara proaktiv, strukturerad, kommunikativ och uppmärksam på detaljer samt trivas med att arbeta med det bredare perspektivet. Detta för att du kommer att vara i kontakt med många människor och ibland diskutera krav, konsekvenser och nya sätt att anskaffa. I denna roll kommer svenska och engelska att vara dina huvudsakliga arbetsspråk.
Din profil
Vi söker en lagspelare som har en hög grad av självmotivation. Du tar initiativ, startar aktiviteter och når resultat. Du gillar även att vara serviceminded och trivs med varierande arbetsuppgifter. Andra viktiga egenskaper för att nå framgång i denna roll är förmågan att utveckla och upprätthålla ett brett kontaktnät. Du har flera års erfarenhet av inköp.
Du har också gärna erfarenhet från t.ex. design, konstruktion, projektledning. Behärskar svenska och engelska flytande. En högskoleexamen är meriterande.
Om du tycker att du passar in på denna beskrivning och gillar idén att arbeta i en kommersiell och internationell miljö med stora möjligheter till professionell utveckling, då vill vi gärna höra från dig!
För ytterligare information vänligen kontakta
Adrienne Adilz, inköpschef Commodity Commercial Operations, adrienne.adilz@scania.com
Ansökan
Sök via vår hemsida: HR InLine/Jobbsök på Scania senast den 10 september 2023.
Ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior.
En bakgrundskontroll kan komma att genomföras för denna tjänst.