Strategisk Inköpare, Support Solutions

Strategisk Inköpare, Support Solutions

Arbetsbeskrivning

Är du redo för din nästa tjänst inom strategiskt inköp och vill ta nästa kliv tillsammans med oss på Gripen Support?

Din framtida utmaning

Vi är inne i en spännande fas där vi inom kort ska driftsätta den nya flygplansplattformen "JAS 39 Gripen E" i två länder samtidigt som det pågår ett antal stora säljkampanjer i ytterligare ett antal länder. Nu pågår ett intensivt arbete med att säkra underhållslösningar för befintliga kunder tillsammans med våra leverantörer och partners. Parallellt med det arbetar vi även med att säkra bästa möjliga supportlösningar till kampanjarbetet som pågår för nya Gripenaffärer.

Som strategisk inköpare hos oss kommer du vara kommersiellt ansvarig vid upphandling av produkter och tjänster till affärsenheten Gripen Supports olika program och projekt. I rollen säkerställer du kostnadseffektiva och kvalitetssäkrade strategier och avtal.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:

* ställa ut anbudsförfrågningar och hantera anbud
* utveckla befintliga affärer med leverantörerna för att hitta optimal och kostnadseffektiv underhållsförmåga
* göra kostnadsanalyser samt identifiera och kontinuerligt hitta kostnadsbesparingar
* teckna, vidareutveckla och förvalta leverantörsavtal
* ansvara för avtalsförhandlingar
* driva/medverka i tvärfunktionella team

Du kommer att upprätthålla och utveckla affärsrelationerna med några av våra nyckelleverantörer samt kontinuerligt utvärdera befintliga och potentiellt nya leverantörer.

Den du är idag

Vi söker dig som har en bakgrund inom strategiskt inköpsarbete och andra typer av kommersiella frågor. För att snabbare komma in i rollen är det en fördel om du har tekniska kunskaper om Gripensystemet och gärna kring supportlösningar.

Då detta är en senior inköpsroll behöver du ha ledaregenskaper och flerårig arbetslivserfarenhet. För oss är det viktigt att du kan fokusera, lyfta blicken och tänka utanför ramarna för att generera resultat. Du kommer att behöva jobba med otydliga förutsättningar och själv ha höjden att skapa struktur och inriktning. I rollen har du många kontaktytor, därför är det av stor vikt att du har god kommunikationsförmåga. Du säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter för att se till framgång för projektet som helhet.

För denna tjänst ser vi att du har högskoleutbildning inom teknik eller ekonomi/juridik, alternativt har du likvärdig dokumenterad erfarenhet av kvalificerat strategiskt inköp. Ett stort teknikintresse samt erfarenhet av eftermarknadsavtal och dess flöden är meriterande.

Som vår nästa kollega är du prestigelös, drivande, initiativtagande samt kan leda dig själv och andra i rätt riktning för att nå uppsatta mål och resultat. Detta innebär en förutsättning i att du kan strukturera ditt arbete och vara flexibel i ditt tankesätt. Ditt nära samarbete med kollegor och övriga instanser förutsätter självklart en god laganda och samarbetsförmåga.

Då du kommer att arbeta i en internationell miljö krävs det att du behärskar engelska och svenska i såväl tal som skrift och kan kommunicera och utforma avtal, affärsbrev och annan korrespondens på ett professionellt sätt. Behärskar du något övrigt språk är detta ett plus.

Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap.

Vad du blir en del av

Läs om vårt affärsområde Support and Services här. Affärsenheten Gripen Support levererar supportlösningar som sträcker sig över hela Gripenflygplanets livslängd. Lösningarna kan se olika ut, vilket innebär ständigt pågående dialog med våra leverantörer och uppdatering av våra avtal för att möta nya kundkrav. På affärsenheten Gripen Support kommer du bli en del av inköpsavdelningen som idag består av 15 strategiska inköpare och du kommer vara placerad i Linköping.

Din fortsatta egenutveckling är viktig för oss och vi kan ge dig möjlighet till kurser och utbildningar, vilket ger öppningar för att ta sig vidare inom företaget.

Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut. Sista ansökningsdag 2021-08-22.

Om du är intresserad av vilka förmåner som du kan ta del av som anställd på Saab i Sverige, så kan du läsa om dem här

Läs mer om oss här

If you aspire to help create and innovate whilst developing yourself in a challenging team setting, Saab may well have the perfect conditions for you to grow. We pride ourselves on a nurturing environment, where everyone is different yet we share the same goal - to help protect people.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rickard Göransson, sektionschef
+46 8 580 856 14
Åsa Aldingsson, HR
+46 8 580 851 31
Clas Ekman
+46 8 580 853 56
Christer Gustavsson, rekryterande chef
+46 13 23 17 57, +46 730 345 412
Paula Törnvall, HR
+46 13 18 45 28
Anders Pettersson, rekryterande chef
+46 13 184288, +46 734 184288
Bernt-Ove Lindh, HR-utvecklare
+46 13-185610, +46 734-185610
Erik Gustavsson, handledare
+46 13 231612
Stefan Thuresson, rekryterande chef
+46 13-182714, +46 734-182714
Tomas Ireman, områdeschef
+46 13-182595, +46 734182595

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Saab
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 juni 2021
  • Ansök senast: 9 augusti 2021

Besöksadress

Ljungadalsgatan 2
None

Postadress

-
-, -

Liknande jobb


24 november 2024

Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024