OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. 2012 betalade vi ut drygt 260 miljarder kronor till drygt 2 miljoner pensionärer, genomförde 1,4 miljoner fondbyten och 2013 skickar vi ut 6,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 000 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensionen enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Om verksamheten
Pensionsmyndigheten söker strategisk inköpare till inköps- och dokumenthanteringsenheten på administrativa avdelningen. Administrativa avdelningen ansvarar för delar av Pensionsmyndighetens stödverksamhet.
Inköps- och dokumenthanteringsenheten består av nio medarbetare, varav fem strategiska inköpare.
Arbetsbeskrivning
Som strategisk inköpare ansvarar du bland annat för att tillsammans med beställare i verksamheten planera och genomföra upphandlingar och avrop enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU), delta i den strategiska planeringen av myndighetens inköpsbehov, delta vid uppföljning av inköpsverksamheten, ge stöd till verksamheten vid avtalsförvaltning samt delta i den kontinuerliga verksamhetsutvecklingen som bedrivs inom inköpsfunktionen. Du arbetar nära våra övriga strategiska inköpare samt med juristerna på vår rättsenhet. Du rapporterar till chefen för inköps- och dokumenthanteringsenheten.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har akademiskexamen inom teknik, ekonomi, juridik eller har en kvalificerad yrkesutbildning inom inköp.
Du har minst ett men gärna flera års erfarenhet av upphandling och avrop inom stat, kommun eller landsting, det är meriterande om erfarenheten är förvärvad inom statsförvaltningen. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling inom inköp.
Egenskaper
Som strategisk inköpare är du initiativtagande och självgående. Du har en mycket god samarbetsförmåga samt insikt och förmåga att anpassa ditt sätt att förmedla ett budskap till mottagarens villkor. Du klarar av att stödja verksamheten på ett serviceinriktat sätt samtidigt som du är tydlig med hur inköp på Pensionsmyndigheten ska genomföras och vilka krav som därmed ställs på verksamheten. Du arbetar på ett strukturerat sätt och är bra på att analysera och lösa problem som dyker upp på ett konstruktivt sätt.
I urvalet läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.
Tjänsten är ett vikariat som beräknas pågå fram till 31 augusti 2015. Tillträde enligt överenskommelse.
Mer information
För mer information om tjänsten kontakta strategisk inköpare Mia Björk på tel. 010-454 22 75 eller avdelningschef Henrik Engström på tel. 010-454 22 70.
Fackliga representanter Emma Collin, Saco, 010-454 23 11 och Luis Alberto Benitez, ST, 010-454 33 01.
Välkommen med din ansökan
Du ansöker via www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster
Din ansökan vill vi ha senast den 16 mars 2014
Ange diarienummer PSL 2014-25 i din ansökan.