OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sandviken Energi AB är ett energibolag med verksamhet inom fjärrvärme, elnät, gata, bredband, vattenkraft samt vatten och avlopp. Tillsammans är vi 150 medarbetare och omsätter cirka 500 miljoner kronor. Bolaget är också delägare i elhandelsföretaget Bixia AB.
Alla verksamheter inom Sandviken Energi-koncernen ska bidra till en långsiktig hållbar utveckling av Sandvikens infrastruktur, utifrån ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Vi återinvesterar våra vinster för att stärka Sandviken Energis konkurrenskraft och levererar prisvärda produkter med hög driftsäkerhet.
www.sandvikenenergi.se
- du analyserar inköpsmönster och leder det strategiska inköpsarbetet inom koncernen
Sandviken Energi tar nu nästa steg i att bygga upp en effektiv och kompetent inköpsorganisation till hela koncernen genom att stärka den befintliga organisationen. Enheten Verksamhetsstöd har till uppdrag att stödja affärsområdena att fortsätta skapa värde genom ett processorienterat och standardiserat arbetssätt.
Vi söker nu en strategisk inköpare som kommer att ingå i avdelningen Projekt & Inköp. Avdelningen ansvarar för den koncernövergripande projektportföljen, projektmodell, samordning av projekt och entreprenader samt inköpsprocessen/inköpsstrategi.
Som strategisk inköpare blir ditt uppdrag att driva det strategiska inköpsarbetet i nära dialog med vår koncernledning och våra affärsområden. Du genomför spendanalyser och kartlägger inköpsmönster samt analyserar och föreslår möjligheter till besparingar och bättre avtal. Du kommer även att fortsätta vår utveckling inom e-handel och digitalisering i nära dialog med vår ekonomiavdelning.
Du har en viktig nyckelroll i vår fortsatta utveckling inom inköp och du driver genomförandet av vår inköpsstrategi med tydlighet, integritet och lyhördhet.
Tillsammans med vårt externa stöd för de operativa inköpen driver du även det taktiska inköpsarbetet i vilket ni utvecklar upphandlingsprocessen och rutiner, metoder och mallar inom upphandling och avtalsförvaltning. Du bidrar med din kompetens och utbildar företaget i grundläggande upphandlingskunskap, som ger fördelar i framtida upphandlingsarbeten. Du kommer även inledningsvis att vara delaktig i det operativa inköpsarbetet intill dess att inköpsorganisationen är uppbyggd.
Kvalifikationer:
Du ska ha jobbat ett antal år med inköp och har kunskap av offentlig upphandling (LOU/LUF). Du har arbetat med inköpsanalyser och ser digitalisering som ett steg framåt. Du kan inköpsprocessens alla steg och kan arbeta med olika utvärderingsmodeller och prissättningar. Erfarenhet av entreprenadupphandlingar AB 04/ABT06 är meriterande.
Du är affärsmässig och analytisk samt att du drivs av den goda affären. För dig är att ta ansvar och initiativ självklart. Du är kommunikativ och kan samarbeta med olika typer av människor i hela organisationen.
I rollen finns viss möjlighet att arbeta på distans.
Välkommen till ett spännande inköpsuppdrag!