Strategisk inköpare till Upphandlingsenheten

Arbetsbeskrivning

Landstinget Sörmland och Landstinget Västmanland har sedan mitten av 2011 en gemensam upphandlingsenhet. Upphandlingsenheten Sörmland Västmanland ansvarar för landstingens samlade upphandlingar av varor, tjänster och byggentreprenader samt utrustningsplanering för ett samlat värde om ca 4 miljarder per år. Enheten är även en resurs i form av affärsstöd, upprättande av avtal, förhandling, avtalsuppföljning m.m. Enheten består för närvarande av 27 personer och kommer under det kommande året växa till ca 35. Upphandlingsenheten har kontor på flera håll i Mälardalen varav flexibilitet erbjuds avseende placeringsort.
Aktuella orter är: Västerås, Eskilstuna och Nyköping.

Rekryteringen görs i samarbete med Experis.

De söker en kategoriledare/strategisk inköpare som vill vara med och bygga framtidens offentliga inköpsverksamhet!
Landstingen genomför ett utvecklingsarbete i syfte att effektivisera, utveckla och öka affärsmässigheten i landstingens inköp. En del i detta arbete är att skapa processer och metoder för strategiskt och kategoribaserat inköpsarbete samt implementera nya verktyg och IT-stöd. För att aktivt kunna stödja vården och övriga kärnverksamheter måste upphandlingsenheten förstärkas och de söker därför ett antal tjänster inom Inköps- och upphandlingsområdet.

Arbetsbeskrivning
Som kategoriledare/strategisk inköpare har du det övergripande ansvaret för ett eller flera inköpsområden ordnade i kategorier. I ansvaret ingår att sätta och implementera mål för ditt/dina kategorier och sätta inköpsstrategi utifrån Upphandlingsenhetens övergripande inköpsstrategi. I tjänsten ingår att implementera och följa upp avtal, medverka i och driva delar av förändringsarbetet för att fastställa strategier och arbetssätt. Genomföra analys av landstingets inköp och identifiering av besparingspotentialer samt identifiera möjligheter till förbättringar, exempelvis koordineringsbehov. Samt att realisera mål inom viktiga områden såsom besparingar, avtalstrohet, intern och extern kommunikation, leverantörsutveckling och standardisering. Det ingår även att i samband med upphandlingar samordna arbetet inklusive kravställandet från verksamheterna tillsammans med upphandlaren. Det är kategoriledarens ansvar att vara uppmärksam på trender inom sitt kategoriområde och delta i leverantörsutvärdering och utveckling.

Upphandlingsenheten är en stödfunktion för landstingens verksamheter och det innebär att leverera en hög grad av service till kärnverksamheten i upphandlingsfrågor. Du har förmånen att ingå i en grupp om 15 kvalificerade upphandlare och kategoriledare/strategiska inköpare som är fördelade på orterna Eskilstuna, Nyköping och Västerås. I arbetet ingår en del resor då man arbetar med båda landstingen.

Vem är du?
De söker dig som har en relevant akademisk bakgrund alternativt förvärvat motsvarande erfarenhet i arbetslivet. Du har god erfarenhet av upphandlingsarbete och/eller inköp. Med fördel har du erfarenhet från offentlig verksamhet och LOU. Det är meriterande med erfarenhet av leverantörsutveckling och förbättringsarbete samt att driva projekt och arbeta självständigt.

Som person har du en helhetssyn och förmåga att utveckla verksamheten i dialog och samverkan. Du är anpassningsbar samt kan hantera nya förutsättningar och omständigheter. Du är mottaglig för nya idéer och tar tillvara möjligheter så att de gagnar utvecklingen för hela enheten. Du är drivande och åstadkommer resultat. Motiveras du av att vara med och utveckla metoder och processer är detta en tjänst för dig!
Tjänsten är en tillsvidareanställning, 100%. Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter fackliga ombud: SACO, Liselott Söderlund tfn 0155-24 56 18 och Vision, Hannah Älgekrans tfn 016-10 34 16.

Kontaktperson
Ansök på www.experis.se,jobid 891750. För mer information kontakta Experis rekryteringskonsult Thomas Andersson, tfn 016-15 57 33 eller thomas.andersson@se.experis.com.
Sista ansökningsdag är 8/9.
Välkommen in med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Fredrik Sjöberg
08-736 29 59
Lisa Lundeberg
08-4523367
Sonja Sand
016-15 57 37
Anna Aurell-Sundvall
08 - 736 29 66
Nina Rydingsvärd
013-355505
Hanna Eriksson
+4611194358
Magnus Carlhielm
0470-745587
Mattias Larsson
042 37 16 12
Camilla Rippe
031-61 72 67
Åsa Mårtensson
031-61 72 20

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Experis Finance Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Enligt överenskommelse
  • Publicerat: 19 augusti 2013

Besöksadress

Östra Hamngatan 20
None

Postadress

BOX 1125
Stockholm, 11181

Liknande jobb


Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024