OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se
Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.
På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.
ARBETSUPPGIFTER
Som strategisk inköpare har du ansvar för att självständigt leda och genomföra upphandlingar inom olika områden med skiftande komplexitet. Du arbetar med flera upphandlingar parallellt, med ansvar för att driva upphandlingarna framåt i nära samarbete med verksamheten.
Du kommer få ett ansvar som kontaktperson mot en specifik förvaltning och även ett kategoriansvar när vi implementerat det arbetssättet.
I arbetsuppgifterna ingår också att agera rådgivare till interna beställare, informera om upphandlingsregler, viss avtalsuppföljning samt aktivt medverka i att utveckla inköpsprocessen för ett rättssäkert, effektivt och hållbart inköpsarbete inom kommunen samt att hålla sig uppdaterad om upphandlingslagstiftning och omvärldsbevakning inom området.
Hos oss kommer du att tillhöra en grupp med stort engagemang och stark drivkraft. Vi är ett härligt gäng som bollar frågor och stöttar varandra. Vi drivs av att bidra till att kommunens mål uppfylls, att ekonomiska resurser används på ett effektivt sätt och för att kommunen ska uppfattas som en affärsmässig och attraktiv avtalspart.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har utbildning inom upphandling eller annan likvärdig utbildning alternativt arbetslivserfarenhet inom upphandling som vi bedömer likvärdig. Du har mycket goda kunskaper avseende LOU. Du har praktisk erfarenhet av att självständigt genomföra offentliga upphandlingar. Vi tror att du är intresserad av samhällsfrågor och tycker det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation. Erfarenhet av arbete med upphandling i en kommun eller kommunalt bolag är meriterande.
Du har god förmåga att använda IT-stöd för upphandlingsprocessen samt Office-paketet. Vi använder Visma TendSign som upphandlingsverktyg.
För att lyckas i rollen som strategisk inköpare behöver du vara drivande, lösningsorienterad och ansvarstagande samt ha ett strukturerat arbetssätt. Det är viktigt att du är noggrann och har en god analytisk förmåga och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt, så du behöver vara en stabil person med god pedagogisk förmåga och en mycket god samarbetsförmåga och professionellt förhållningssätt. Du har lätt för att uttrycka dig korrekt i både tal och skrift och är lyhörd för verksamhetens behov.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Om det här låter som en beskrivning av dig hoppas vi att vi har väckt ditt intresse för oss.
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.